Siikajoki vapaaksi padosta!

Suomen vaelluskalakannat ovat huonossa kunnossa. Vaelluskalakantojen lisääntymispaikat eli joet ovat padottuja, eivätkä vaelluskalat pääse kutemaan kovin pitkälle ylös jokea, pahimissa tapauksissa ne eivät pääse oikeastaan mihinkään kutemaan. Siikajoen Pöyrynkosken voimalaitos tuottaa tällä hetkellä noin 0,5 megawattia, jolla ei ole juurikaan mitään merkitystä sähköntuotantoon. Kannattaako sellaista kahvimyllyä pyörittää ja samalla aiheuttaa haittaa koko joelle ja sen vaelluskalakannoille? On selvää että padosta paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. Siikajoki oli aikoinaan hyvä lohijoki. Padon aiheuttamat haitat juurikin lohelle ovat suuret. Lohi ei pääse kutemaan ylemmäs jokea, jonka takia poikastuotanto kärsii valtavasti. Kalastusmatkailu on kasvava ala ja Siikajoessa olisi paljon potentiaalia olla hyvä lohijoki. Ja moni kalastusmatkailija olisi varmasti valmis tulemaan myös Siikajoelle jos siellä olisi lohikaloja. Ja se on selvää että matkailu toisi rahaa kunnalle ja yrityksille. Siksi olisi tärkeää purkaa vanha ja ei juuri mitään tuottava pato, joka estää vaelluskaloja ja niiden mukana tulevaa rahaa virtaamasta Siikajoelle.