Koulujen ja päiväkotien sijaiskiellosta on luovuttava Vihdissä

Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja turvalliseen opiskeluympäristöön. Vihdissä käytössä oleva sijaiskielto alle neljä päivää kestävissä poissaoloissa vaarantaa nämä molemmat asiat.

Sijaiskiellolla kunnanpäättäjät aiheuttavat huomattavaa haittaa lapsen sosiaaliselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille. Erityisesti heikot ja syrjäytymisvaarassa olevat lapset tarvitsevat ja hyötyvät jokapäiväisistä toistuvista rutiineista ja he myös tarvitsevat tarkemmat rajat ja aikuisen tuen koulupäivän aikana. Jokaisella oppilaalla tasosta riippumatta tulee olla turvallinen koulupäivä. Päiväkodeissa hoidettaviin lapsiin pätevät samat asiat. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän hän tarvitsee aikuisen läsnäoloa ja tukea päivän rutiineissa. Opettajan poissaolon aikana oppilas ei pysty oppimaan niitä asioita, joita opetussuunnitelmaan on kirjattu. Oman opettajan poissaolon aikana koulussa oleville opettajilla ei ole mahdollisuutta valvoa oppilaita riittävästi, eikä heillä ole aikaa oppilaiden ohjaamiseen. Tämän seurauksena oppilaiden häiriökäyttäytyminen lisääntyy ja työturvallisuus on kouluissa uhattuna. Opetuksen taso vaarantuu, kun opetusryhmiä joudutaan yhdistämään opettajien sairastuessa. Syntyy ongelmia, jotka vaikuttavat pitkään ja tulevat Vihdille myöhemmin kalliiksi.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että päättäjät luopuvat sijaiskiellosta alle neljä päivää kestävissä poissaoloissa koulujen ja päiväkotien henkilökunnan osalta. Sijaiskielto vaarantaa lasten turvallisuuden, eikä kouluissa pystytä toteuttamaan opetussuunnitelmaa. Sijaiskielto rasittaa myös henkilökuntaa kohtuuttomasti, joka puolestaan heijastuu koko koulun ja päiväkodin henkiseen hyvinvointiin.