SIUNTIONTIEN/KILONPURONTIEN TIEN KATKAISUN VASTUSTUS

ESPOON TEKNINEN LAUTAKUNTA ON KOKOUKSESSAAN PÄÄTTÄNYT, SIUNTIONTIE/ KILONPURONTIE TOIMIVAN YHTEYDEN KATKAISEMISESTA, FRIISINMÄESSÄ/KILOSSA.  ASIASSA OLI 4 ERIÄVÄÄ MIELIPIDETTÄ JA ASIA OLISI HALUTTU PÖYDÄLLE VIELÄ UUDELLEEN HARKINTAA VARTEN.

Vastustamme tien katkaisua ja vaadimme, että päätös tältä osin jätetään toteuttamatta ja palautetaan uudelleen suunniteltavaksi myös tarvittaessa asemakaavan muutoksin.

Perustelemme kantaamme seuraavilla seikoilla:

-       Tien katkaisu perustuu vuonna 1989 (eli 24 vuotta sitten) lainvoiman saaneeseen asemakaavaan ja suunnitelmiin. Tähän aina vedotaan kaupungin taholta.

-       Teknisen lautakunnan kokouspaperissa on, että päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Kuitenkin kokouksessa oli 4 henkilöä toivonut pöydällepanoa, johon ei oltu suostuttu. Alueen asukkaita, joita tämä asia akuutisti koskee on tiedotettu, ilmeisesti tarkoituksella, pienissä ryhmissä. Kutsu ei ole saavuttanut edes kaikkia, joita asia olisi koskenut. Infot oli ajoitettu myös joulunalusviikolle, jolloin ihmiset ovat kiireisiä ja matkoilla. Nyt palautteen yhteydessä on ollut myös pääsiäinen, johon tuhraantui myös muutamia päiviä ja ihmisiä on vaikea saada kiinni

-       Vuoden -89 jälkeen olosuhteet ovat radikaalisti muuttuneet alueella. Tänne on rakennettu mm. 3 päiväkotia, neuvola, terveyskeskus, Kilonpuron koulu ja pari kauppaa. Asuntoja, kerrostaloja, esim. Kilonpurontien varsi on rakennettu täyteen Espoon Kruunun vuokrataloja ja osa on vielä rakenteilla.

Kilon aseman merkitys tulee lähivuosina kasvamaan, sillä suunnitteilla on uusi nopeampi raide Kauklahteen asti. Kilon rautatieasemallekaan ei pääse sulkemisen jälkeen autolla muuten kuin kiertämällä Nihtisillan kautta yli 4 kilometriä sinne ja toinen takaisin eli yht. yli 8 km, kun suoraa Kilonpurontietä asemalle on alle kilometrin verran. Tuntuu kohtuuttomalta, eikä oikein ympäristöystävälliseltäkään, että toimiva yhteys katkaistaan ja ihmiset joutuvat ajamaan pitkiä matkoja päästäkseen läheisiin, heille elintärkeisiin paikkoihin. Meitä kannustetaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja ja jättämään auto asemalle parkkiin, mutta nyt se tehdään mahdottomaksi.

Tätä tietä kulki aiemmin bussilinja 23, jolla lapsia tuotiin päiväkoteihin ja koululaiset pääsivät ihan koulun viereen bussilla. Väestö on vanhentunut ja tarvitsee kulkuneuvoja päivittäisiin asiointeihin. Myös päiväkotien ym. huoltoliikenne kulkee näitä teitä, hälytysajoneuvoista puhumattakaan.

Jos tietä ei suljeta, niin liikenne jakautuu hyvin Kilon suuntaan ja Friisinmäentielle. Päiväkodeissa on varmaan paljon lapsia, jotka tulevat Kilon suunnasta, mutta joutuvat sitten kiertämään tuon lenkin ja koko liikenne ohjautuu Siuntiontielle.

-       Meille on perusteltu asiaa sillä, että Kilonpurontie kulkee läpi puistoalueen, eikä puiston läpiajoa sallita. Ihmettelemme kyllä suuresti, missä se yhtenäinen puistoalue on. Tien varsihan on juuri nyt rakennettu niin täyteen, ettei siihen enää mitään puistoa jää, lukuun ottamatta pientä leikkipaikkaa nurmikenttineen. Myös tien katkaisu on ollut tiedossa päiväkoteja alueelle rakennettaessa. Miksi ne on kuitenkin rakennettu? Kilonpurontien vieressä on myös oma erillinen leveä kävelytie, joka tuo turvallisuutta tielle ja jalankulkijoille.

-       Meille on myös ehdotettu, että kävellen tai pyörällä mm. asemalle, kauppaan ja terveyskeskukseen on lyhyt ja sujuva yhteys. Ei varmastikaan ole mukava sohjossa työntää lastenvaunuja mahdollisesti kahden lapsen kanssa kaikessa kiireessä, kun asian voisi hoitaa helpomminkin. Terveyskeskuksessa kävijätkään eivät aina pysty kävelemään tai pyöräilemään. Alueen väestökin vanhenee ja tarvitsee näitä yhteyksiä.

-       Ei ole alueen asukkaiden syy, jos tieverkko on suunniteltu sellaiseksi, ettei se kestä liikennettä näillä yhteisillä teillä. Turvesolmua ei vielä ole edes olemassa ja voisi hyvin miettiä kannattaako tätä solmua edes rakentaa. Liittymiähän on Turunväylällä jo muutenkin tarpeeksi. Ainakin ehdottaisimme, että suunnittelu aloitettaisi Siuntiontien osalta uudelleen, eikä tietä suljettaisi ennen kuin tämä yhteys on rakennettu ja liikennemäärät tarkentuvat.

-       Kirkkonummentien asukkaat ovat kovasti valittaneet läpiajosta. Navigaattorit kyllä vielä ohjaavat liikenteen sitä kautta, mutta siellä ”merkkiviidakon” uskoisi auttavan läpiajossa. Jos heitä vielä harmittaa läpiajo, niin sen tien voi aivan hyvin sulkea. Se ei liity tähän meidän huoleemme Kilon asemalle pääsystä ollenkaan. Eräs ent. Espoon virkamies on sanonut valittajille, että jos haluaa asua kaupungissa, niin jotain pitää sietää tai muuttaa maalle. Ainahan tämä liikenne jotain ihmisiä koskee.

-       Ehdottaisimme, että tien sulkemisesta luovuttaisi ja pistettäisi suunnitelmat uusiksi. Meille asukkaille riittäisi, että saisimme läpiajokiellon ja se tulisi hoitaa jotenkin nykytekniikalla. Esim. läpiajokielloilla, ”peltipoliisilla”, muutamilla ratsioilla  ja infolla lehdistössä. Muitakin konsteja, varmaan parempiakin löytyy, jos vain halutaan.

-       Uskoimme tähän ongelmaan löytyvän kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä, sillä nykyinen kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä on sanonut asukasillassa, että Espoo hoitaa hyvässä vuorovaikutuksessa asukkaiden, henkilöstön ja luottamushenkilöiden kanssa yhteisiä asioita. Tähän halusimme uskoa tässäkin asiassa, mutta niin vain ei käynyt.

Toivomme Sinun allekirjoittavan tämän adressin saadaksemme lisää voimaa aloitteellemme.

Pirkko Bauer         Johan Blomster