Sivarikoulutuksen vierailuluentojen puolesta

Lapinjärven siviilipalveluskeskuksen järjestämän siviilipalvelusmiesten koulutusjakson sisältöä ollaan muuttamassa. Koulutusjakson sisällön kehittäminen on sinänsä aiheellista, mutta osana muutosta vierailevien luennoitsijoiden määrää ollaan vähentämässä.

Kuitenkin vierailuluennot ovat muodostaneet tärkeän osan koulutusjaksosta. Erityisen huolissani olen Sampsa Oinaalan militarismia ja aseistakieltäytymisen historiaa sekä Matti Säterin sivarina olemista Suomessa ja miehisyyden myyttejä käsittelevien luentojen kohtalosta. Nämä luennot kuuluvat ehdottomasti koulutusjakson parhaaseen sisältöön eikä niiden pitämistä voi siirtää henkilöille, jotka eivät todennäköisesti hallitse kyseisiä aiheita yhtä hyvin kuin Oinaala tai Säteri. Lisäksi on tärkeää, että luennoitsijoiden joukkoon mahtuu itsekin siviilipalveluksen valinneita.

Koulutusjakson suorittaneena toivon, että Sampsa Oinaala ja Matti Säteri luennoivat nykyisistä aiheista osana siviilipalveluskoulutusta uudistuksen toteuduttuakin.

Aseistakieltäytyjäliitto ry    Ota yhteyttä adressin tekijään