Söderkullaan liikennevalot

Kaksikielinen versio + kartta 30.8.2010:

Söderkullaan liikennevalot, kiertoliittymä tms.

Söderkullaan Uuden Porvoontien ja Amiraalintien risteykseen kauppakeskuksen kohdalle pitää saada liikennevalot, kiertoliittymä tms.

Tielläliikkujien turvallisuus on uhattuna kyseisessä risteyksessä. Söderkullan läpi johtava vilkasliikenteinen tie, kauppakeskittymä, Sipoonlahden uusi koulu ja lisääntyvä asukasmäärä Söderkullassa aiheuttavat suuren auto-, polkupyörä- ja jalankulkijaliikenteen Uudella Porvoon tiellä ja Amiraalintiellä. Erityisesti ruuhka-aikaan autot joutuvat ryntäämään kolmion takaa pieniin rakoihin aiheuttaen todellisia vaaratilanteita jalankulkijoille ja muille autoilijoille. Lapsilla ei riitä tilannetajua ymmärtämään risteävien autojen liikkeitä ja toisaalta autoilijoilla on monta suuntaa tarkasteltavana ja kiire päästä liikennevirran sekaan ja näin ollen vaarallisen vähän reaktioaikaa esim. lasten väistämiseen. Risteyksessä on jo sattunut useita peltikolareita. Monet vanhemmat ovat joutuneet kieltämään lapsiltaan risteyksen ylittämisen, mikä vaikeuttaa mm. lasten kirjastokäyntejä kauppakeskuksen kirjastoon.

Tämän adressin allekirjoituksella tuet pyrkimystä saada risteys turvalliseksi. Ratkaisu voi olla liikennevalot, kiertoliittymä, alikulku tms. järjestely, jonka asiantuntijat aikanaan päättävät. Ratkaisulla mahdollistetaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja risteävien autoilijoiden turvallisempi ja mielekkäämpi liikkuminen risteysalueella.

Trafikljus, rondell e.d. till Söderkulla

Till Söderkulla, i korsningen mellan Nya Borgåvägen och Amiralsvägen, vid butikerna, bör fås trafikljus, rondell, gångtunnel e.d.

Vägtrafikanternas säkerhet är hotad i ifrågavarande korsning. En livligt trafikerad väg genom Söderkulla, placeringen av butikerna, den nya skolan (Sipoonlahden koulu) och ett snabbt växande invånarantal i Söderkulla förorsakar livlig bil-, cykel- och fotgängartrafik på Nya Borgåvägen och Amiralsvägen. Speciellt under rusningstid måste bilarna svänga ut bakom triangel i små mellanrum för att överhuvudtaget komma ut i korsningen, vilket förorsakar farliga situationer för såväl bilister som fotgängare. Ett barn har inte förmågan att uppskatta åt vilket håll en bil är på väg eller tänker vända och bilisten har många riktingar att kontrollera och bråttom att vända ut i korsningen vilket leder till att bilisten har en väldigt kort rektionstid för att ännu hinna väja för t.ex. barn. Flera olyckor med plåtskador har redan inträffat. Många föräldrar har tvingats neka sina barn att använda korsningen, vilket försvårar bl.a. biblioteksbesök.

Genom att underteckna denna adress stöder du vår strävan att i första hand få korsningen trygg.  Lösningen kan vara trafikljus, rondell, gångtunnel e.d., ett arrangemang som experterna i sinom tid besluter. Med hjälp av lösningen blir korsningen tryggare och trevligare för såväl fotgängare, cyklister som bilister.

Juha Suuronen

Söderkulla

Risteys/korsningen

_____________________________________________________________________________

Adressin alkuperäinen teksi 23.8.2010:

Söderkullaan Uuden Porvoontien ja Amiraalintien risteykseen kauppakeskuksen kohdalle pitää saada liikennevalot tai vähintäänkin kiertoliittymä.

Tielläliikkujien turvallisuus on uhattuna kyseisessä risteyksessä. Söderkullan läpi johtava vilkasliikenteinen tie, kauppakeskittymä, Sipoonlahden uusi koulu ja lisääntyvä asukasmäärä Söderkullassa aiheuttavat suuren auto-, polkupyörä- ja jalankulkijaliikenteen Uudella Porvoon tiellä ja Amiraalintiellä. Erityisesti ruuhka-aikaan autot joutuvat ryntäämään kolmion takaa pieniin rakoihin aiheuttaen todellisia vaaratilanteita jalankulkijoille ja muille autoilijoille. Lapsilla ei riitä tilannetajua ymmärtämään risteävien autojen liikkeitä ja toisaalta autoilijoilla on monta suuntaa tarkasteltavana ja kiire päästä liikennevirran sekaan ja näin ollen vaarallisen vähän reaktioaikaa esim. lasten väistämiseen. Risteyksessä on jo sattunut useita peltikolareita. Monet vanhemmat ovat joutuneet kieltämään lapsiltaan risteyksen ylittämisen, mikä vaikeuttaa mm. lasten kirjastokäyntejä kauppakeskuksen kirjastoon.

Tämän adressin allekirjoituksella tuet pyrkimystä saada Uusi Porvoontie/Amiraalintie -risteykseen valo-ohjaus. Liikennevaloin mahdollistetaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja risteävien autoilijoiden turvallisempi ja mielekkäämpi liikkuminen risteysalueella.

Tarkennus 27.8.10 klo 11.00: Ensisijaisesti tämän adressin tavoitteena on saada risteys turvalliseksi. Ratkaisu voi olla liikennevalot, kiertoliittymä, alikulku tms. järjestely, jonka asiantuntijat aikanaan päättävät.

Juha Suuronen, Söderkulla    Ota yhteyttä adressin tekijään