Emme halua julkisen terveydenhuollon yhtiöittämistä

Kuka valtuutti julkisen terveydenhuollon yhtiöittämisen - Ei kukaan

Hallituksella ei ole äänestäjien mandaattia yhtiöittää julkisia sosiaali- ja terveyspalveluja.

Nykyinen tilanne on tulosta hallituspuolueiden keskinäisistä lehmänkaupoista, joissa omia tavoitteita ajettiin läpi hinnalla millä hyvänsä. Keskusta osti itselleen vuosikymmeniä havittelemansa maakuntamallin suostumalla avaamaan Soten yksityisille yrityksille. Perussuomalaiset saivat maahanmuuttopolitiikkaan ja alkoholilain uudistukseen erityiset linjaukset, joilla röyhistää rinnuksia. Kokoomus sai sen, mitä halusi: julkisen terveydenhuollon ovet auki yrityksille. Äänestäjillä on ollut oikeus olettaa, että puolueet ajavat kyseisessä asiassa – yhdessä merkittävimmässä uudistuksessa vuosikymmeniin – samaa linjaa kuin aikaisemmin, jolloin ne ottivat kantaa julkiseen terveydenhuoltoon. Silloin kokoomus oli yritysten ainoa äänitorvi, kaikki muut puolueet kannattivat terveydenhuollon julkisia palveluita uudistuksen lähtökohtana.

Julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon tavoite on palvella kansalaisia ja edistää terveyttä. Yritystoiminnan tavoite on tehdä voittoa omistajilleen; 10 % voittoa liikevaihdosta pidettäneen vielä sangen kohtuullisena. Tässä tapauksessa se tarkoittaa 10% vähemmän rahaa toiminnan toteuttamiseen ja kehittämiseen: se on vähemmän hoitajia, palveluja. Miten ihmeessä tämän voiton tuottamisen jälkeen vielä säästetään miljardeja, tavoite, jota tuskin enää mainitaan. Ei yritystoiminta sinällään takaa toimintojen sujuvuutta tai laadukkuutta. Toimintojen läpinäkyvyyden se kyllä lopettaa, mikä ei suinkaan hyödytä palvelujen käyttäjiä, saati maksumiehenä toimivaa yhteiskuntaa.

Ruotsalainen Health Consumer Powerhousen tekemän vertailun mukaan Suomen terveydenhuolto oli sijalla neljä, kun vertailussa oli 35 maata (Hesari 26.1.2017). Pisteytyksessä huomioitiin muun muassa potilaiden oikeudet, tiedon saanti, hoitoon pääsy, hoidon tuloksellisuus, palvelujen saatavuus, ehkäisy ja lääkitys. Millä siis perustellaan yhtiöittäminen? Ei yritystoiminta sinällään takaa toimintojen sujuvuutta tai laadukkuutta. Suunniteltu Sote-uudistus mahdollistaa kyllä yrityksille kermankuorinnan, jossa isoissa kasvukeskuksissa yritykset kalastavat maksukykyiset ja suhteellisen terveet asiakkaat itselleen ja paljon hoitoa/vaikeahoitoiset jätetään julkisen puolen toimijoille. Isojen väestökeskittymien ulkopuolella ei kilpailua ja valinnanvapautta tulla näkemään, se tiedetään jo Ruotsin kokemuksesta.

Minä en halua julkisten terveyspalveluiden yhtiöittämistä. En myöskään halua yrityksiä, etenkään suuria, monikansallisia yrityksiä tekemään voittojaan suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Jos sinäkään et halua, allekirjoita adressi.

Sote ei ole yritysten pelikenttä.

Jaana Laukkarinen, DI, Tuusula

Jaana Laukkarinen    Ota yhteyttä adressin tekijään