Joku roti säästöihin, Tampere!

Tampereen kaupunki on alkuvuodesta linjannut säästötoimet, jotka ovat huonosti harkitut ja painotuksiltaan epäinhimilliset. Maksajaksi joutuu jälleen kerran sosiaali- ja terveysala. Mm. vanhainkodeissa, sosiaaliasemilla ja sairaaloissa ollaan hätää kärsimässä. Sijaisia ei saa palkata alle viiden päivän sairaslomiin eikä henkilökunta saa ottaa palkatonta vapaata. Hoidon taso kärsii merkittävästi ja ihmisarvoinen kohtelu on vaakalaudalla. Toimeentulotukihakemusten käsittelyajat ovat laittoman pitkiä. Useiden viikkojen odotus tilanteessa, jossa rahaa ei ole edes perustarpeisiin on täysin kohtuutonta. Sote-alan henkilökunta on ylityöllistettyä ja uupunutta.
Esimerkkinä säästötoimista voidaan mainita lehtien palstoillekin noussut Koukkuniemen resurssivaje, jonka seurauksena vanhukset eivät pääse riittävän usein suihkuun, ulkoilusta puhumattakaan.

Lama vaatii säästöjä, mutta on mietittävä tarkkaan, mistä säästetään. On arvovalinta säästää ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella. Jokaisella ihmisellä on oikeus saada laadukasta hoivaa ja huolenpitoa riippumatta rahapussin paksuudesta ja jokaisella on oikeus toimeentuloon.

Emme hyväksy kaupunginvaltuuston säästöjä jotka kohdentuvat Koukkuniemen ja muiden hoitolaitosten hoidon laadun heikkenemiseen ja ihmisoikeuksien polkemiseen. Myös toimeentulotukiasiakkaiden kestämättömään tilanteeseen on tultava muutos. Kaupunginvaltuustosta on löydyttävä tahtoa tarttua tilanteeseen.

Vaadimme välittömästi lisäresursseja sosiaali- ja terveyspalvelujen räikeiden epäkohtien korjaamiseen!

Ensimmäisen kerran adressi luovutettiin Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Marjatta Steius-Kaukoselle 10.6. Allekirjoituksia oli silloin n.250 kpl. Valtuusto noteerasi adressin, laittamalla sen liitteeksi asiakirjoihin. Ei parantamalla tilanetta, johon muutosta vaadimme.

Jatkamme taistelua ja pidämme adressin auki. Vaadimme muutosta käsittämättömän huonoon tilaan, joka kaupungissa vallitsee.

Katso