Speedwayn säilyttäminen Lahdessa

Vaadimme Pipon speedway-radan ympäristöluvan palauttamista Lahden seudun ympäristölautakunnan päätöksen mukaiseksi.

"Lahdessa on ajettu speedwayta niin kauan kuin sitä Suomessa on yleensäkin harrastettu eli vuodesta 1949 lähtien. Lahtelaisia legendoja tässä lajissa ovat mm. Ilkka Helminen, Aulis Tuominen, Erkki Ala- Sippola, Veli-Pekka Kunelius, Matti Olin ja Ari Koponen. Speedway on Wikipedian määritelmän mukaan ”moottoripyöräkilpailu, jota ajetaan hiekkapintaisilla soikioradoilla. Speedway-pyörissä ei ole jarruja (!) eikä vaihteita. Kaarteissa pyörät laitetaan sivuluisuun vauhdin hidastamiseksi. Speedwayta ajetaan sorapintaisella, laitojen ympäröimällä radalla.”

Lahdessa tällainen rata sijaitsee Pipon moottoriurheilukeskuksessa Kujalassa. Siellä ovat myös mikroauto- ,   motocross ja enduroradat. Aikaisemmin speedwayta ajettiin Kärpäsen kentällä, mutta lajin äänekkyyden vuoksi siirryttiin syrjemmälle. Nyt tämäkään ei riitä.

Vaasan hallinto-oikeus nimittäin kumosi juuri Salpausselän moottorikerhon saaman luvan harjoittaa tuota lajia enää Pipossa. Luvasta olivat valittaneet Salpausselän luonnonystävät ry sekä kaksi yksityishenkilöä.

Tuo erittäin mutkikas lupa- ja valitusruljanssi on luettavissa netissä sivulta http://www.salpausselanmoottorikerho.fi/mp/ db/file_library/x/IMG/12606/file/Pippo_ paatos_2012.pdf" (Hara, Uusi Lahti 4.4.2012).

Taas ollaan poistamassa yhtä loistavaa harrastusmahdollisuutta lahtelaisnuorilta ja tätä kautta mahdollisesti lisäämässä syrjäytymistä yhteiskunnasta.