SRAL Vuosikokousaloite

Suomen Radioamatööriliitto ry:n vuosikokoukselle

Taustaa

Suomen Radioamatööriliitto ry:n (SRAL) hallitus on vuonna 2006 erottanut Liiton jäsenyydestä Liiton pitkäaikaisen jäsenen. Helsingin Käräjäoikeus on päätöksellään 8.9.2008 yksiselitteisesti mitätöinyt erottamispäätöksen ja on tuominnut SRAL ry:n maksamaan vastapuolen 31.559,72 euron oikeudenkäyntikulut. Lisäksi SRAL ry:tä rasittaa sen omat oikeudenkäyntikulut, 4.200 euroa. Hallituksen SRAL:lle aiheuttama vahinko on siis yhteensä lähes 37.000 euroa.

Me suomalaiset radioamatöörit, joista suurin osa on Suomen Radioamatööriliitto ry:n (SRAL) jäseniä, vaadimme seuraavaa:

1) Hallituksen tulee vastata Liitolle aiheuttamastaan vahingosta

Yhdistyslain 39 § mukaan hallituksen jäsen on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän toimessaan tahallisesti tai tuottamuksesta on aiheuttanut yhdistykselle.

Käräjäoikeuden tuomion kanteen perusteluissa on luettavissa, että hallituksen yritys erottaa keksityillä syillä liiton jäsen on ”shikaani” (lain käyttämistä kiusantekotarkoituksessa väärin) eli kyseessä on tahallisen vahingon aiheuttaminen SRAL ry:lle. Vähintäänkin kyseessä on taitamattomuudesta ja osaamattomuudesta aiheutunut tuottamuksellinen vahinko, koska Käräjäoikeus on todennut, että Liiton hallituksen päätös jäsenen erottamisesta oli sekä muodoltaan että perusteiltaan Liiton sääntöjen ja Yhdistyslain vastainen.

Niiden hallituksen jäsenten, jotka ovat olleet päättämässä tai toimeenpanemassa päätöstä, josta on aiheutunut SRAL ry:lle lähes 37.000 euron vahinko, tulee korvata Liitolle aiheuttamansa vahinko. On myös yksiselitteistä oikeudellisten ennakkotapauksien perusteella, ettei hallituksen vuodelta 2006 saama vastuuvapaus vapauta hallituksen jäseniä tästä vastuusta.

Olisi väärin, että Liiton jäsenistö ja Liiton toiminta joutuisi kärsimään taitamattomuudesta ja osaamattomuudesta aiheutuneesta vahingosta, jonka Liiton hallitus on harkitsemattomalla toiminnallaan aiheuttanut.

2) Hallituksen tulee välttää aiheuttamasta Liitolle lisää vahinkoa

Käräjäoikeuden päätöksen perusteluista selviää jopa maallikolle, että Liitolla ei ole olemassa minkäänlaisia oikeudellisia perusteita valittaa päätöksestä Hovioikeuteen. Mikäli hallitus on kuitenkin tällaisen päätöksen tehnyt, päätös valituksen tekemisestä Hovioikeuteen tulee peruuttaa ja hallituksen jäsenten tulee korvata Liitolle siitä jo aiheutuneet lisävahingot. Kun Hovioikeus todennäköisemmin ei tule Käräjäoikeuden päätöstä muuttamaan, nousee hallituksen Liitolle aiheuttama vahinko jo lähes 60.000 euroon.

Hallituksen tulee pidättäytyä kaikesta sellaisesta toiminnasta, joka olisi omiaan lisäämään Liiton vahingoittumista tai aiheuttamaan lisäkustannuksia.

3) Hallituksen jäsenten tulee harkita paikkojensa vapauttamista

Niiden hallituksen jäsenten, puheenjohtaja mukaan lukien, jotka ovat olleet tekemässä ja toimeenpanemassa Liitolle 37.000 euron vahingon aiheuttanutta päätöstä tulee vapauttaa paikkansa hallituksessa eikä heidän tule asettua uudestaan ehdolle hallitukseen.

Uuteen hallitukseen tulee valita vain henkilöitä, jotka ovat kykeneviä toimimaan yhteistyössä kaikkien Liiton taustaryhmien kanssa ja jotka ovat kykeneviä palauttamaan Liittoon harrastetta rakentava ilmapiiri.

Rauno Markkanen, OH6RV
Heikki Rentola, OH8RH

- Tämä adressi sisältää kolme erillistä kohtaa, jotka kaikki käsitellään vuosikokouksessa eri kohtina. Allekirjoittamiseen riittää se, että olet kanssamme samaa mieltä ainakin yhdestä kohtaa. Vuosikokouksessa olet vapaa muista kohdista olemaan eri mieltä

- Tämä adressi on tarkoitettu kaikille suomalaisille radioamatööreille, myös niille jotka eivät tällä hetkellä ole Liiton jäseniä mutta jotka hallituksen toiminnasta riippuen harkitsevat jäsenyytensä palautumista.

- Tämä adressi/vuosikokousaloite on toimitettu virallisessa muodossa allekirjoitettuna Liiton hallitukselle syyskuun 15. päivänä ehtiäkseen seuraavan vuosikokouksen asialistalle. Tämän adressin allekirjoitusluettelo lisätään vuosikokousesitykseen epävirallisena liitteenä kuitenkin niin, että niiden nimiä jotka ovat kieltäneet julkaisemisen, ei julkisteta.

- Kaikkien allekirjoitusten aitous tarkistetaan ja epäasialliset ja kiusantekomielessä tehdyt allekirjoitukset poistetaan ja saatetaan Adressit-sivun ylläpidon tutkittavaksi ip-osoitteineen.

- Adressi on ollut nähtävänä 11.9. 2008 lähtien.
- Kirjoitus- ja kielioppivirheet korjattu 12.9. 2008
- 15.9.2008 Tehty tekstimuutos "hallitus on vuonna 2006 erottanut Liiton jäsenyydestä Liiton pitkäaikaisen jäsenen. ( alkuperäisessä 11.9.2008 luki puheenjohtajan)"

- Mikäli koet, että edellä kerrotut muutokset ovat vaikuttaneet ennen 15.9. 2008 tehtyyn allekirjoitukseesi, allekirjoituksesi voidaan poistaa ottamalla yhteyttä Adressin tekijään.

- Niille, jotka ovat kiinnostuneet Käräjäoikeuden päätöksestä, lähetetään sähköpostitse kopio. Kopiota voi pyytää osoitteesta ProSral@gmail.com

Helsingin Hovioikeudelle on jätetty 6.10.2008 valitus Helsingin Käräjäoikeuden 8.9.2008 antamasta tuomiosta No 08/25684 yhdistyksen hallituksen päätöksen moitetta koskevassa asiassa No 06/29127.
Valittajana SUOMEN RADIOAMATÖÖRILIITTO RY, HELSINKI

PÄIVITYS 20.10.2009

Helsingin Hovioikeus on 19.10.2009 antanut tuomion kyseisessä asiassa: Käräjäoikeuden lopputulosta ei muuteta.

Suomen Radioamatööriliitto ry tuomitaan maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikustannuksia Käräjäoikeuden osalta 26.559,72 euroa ja Hovioikeuden osalta 8.000 euroa eli yhteensä 34.559,72 euroa sekä vastaamaan omista kuluistaan, arviolta 8.000 euroa.