STOP Hammaslahden kaivoshankkeelle

Olemme seuranneet kauhulla Hammaslahden alueen kaivosvaltausta FinnAust Mining Southern Oy:n toimesta. Entiselle kaivosalueelle luvataan työpaikkoja ja uutta nousua kaivoksen uudelleen avaamisesta.  Kaivoksen altaat tehtiin aikanaan niin huolimattomasti, ettei otettu lainkaan huomioon luonnosta tulevaa vettä. Näin ollen alue on jo vuosien ajan pilannut luontoa ja vesistöä. Ulkomaalainen kaivosyhtiö ei maksa veroja Suomeen eikä ajattele, mitä jälkikasvullemme jää.

Kuinka aiomme jatkossa arvottaa paikallisen luonnon ja poh­ja­ve­den? Onko paikallisilla ihmisillä ja kunnalla enää oikeuksia päättää alueen jatkosta? Halutaanko alueelle lisää rekkaliikennettä ja melua? Kuinka paikalliset maanviljelijät ja yritykset pystyvät suunnittelemaan jatkoa, kun oman maankäyttö ei ole enää taattu?

Uusiutuvia luonnonvaroja tuhlataan materiaalina, ja ne päätyvät jätteeksi joskus hyvin lyhyenkin käyttöajan jälkeen. Uusiutumattomia malmivaroja säästyy metallin kierrätyksessä. Talteen saatu metalli kelpaa monenlaisten tuotteiden valmistukseen teräs- ja valimoteollisuudessa. Kierrätetty metalli säästää merkittävästi luonnonvaroja.

Pyydän, että jokainen henkilö, jolle maaseutu, paikallisuus ja puhdas luonto vielä merkitsevät jotain, allekirjoittaisi adressin.

Voitte jakaa tätä adressia myös facebookissa!

Perustettu uusi fb-sivu "tietoa Hammaslahden kaivoshankkeesta" käy tykkäämässä:

Uusin lehtijuttu:

Katriina Peuhkuri    Ota yhteyttä adressin tekijään