STOP: Emme voi hyväksyä Bernerin liikenneuudistuksia!

Emme voi hyväksyä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (Kesk.) ehdotusta valtion tie- ja väyläverkon yhtiöittämisestä!

Vanhempien autojen maksut tulisivat nousemaan uuden ehdotuksen myötä sadoista tuhansiin euroja vuodessa. Hyvin suurelle joukolle kansalaisia hinnankorotus olisi niin merkittävä, että auton omistamisesta ja käyttämisestä tulisi mahdotonta. Valtion talous tulee väistämättä romahtamaan uudistuksen myötä, mikäli töihin liikkuminen tehdään mahdottomaksi. Haja-asutusalueilla auton omistaminen on käytännössä pakollista julkisen liikenteen puutteen vuoksi.

Vanhojen autojen hinnat romahtaisivat täysin, koska kukaan ei halua omistaa autoa, jonka ylläpitokustannukset ovat järjettömän suuret.

Emme ala rikkaiden autoilijoiden uusien autojen rahoittajiksi. Uudistuksen salattu tarkoitus on suora tulonsiirto vähävaraisilta parempiosaisille.

Uusien autojen jatkuva ostaminen aiheuttaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin vanhalla autolla ajaminen.

Uusien autojen verokevennys hyödyttää lopulta vain autokauppiaita, jotka tulevat keräämään autoverojen osuuden voittoina omaan taskuun. Tavallisten uusien autojen hinnat eivät tule lopulta laskemaan.

Emme suostu rehellisinä kansalaisina pakkoseurantaan, joka vastaa käytännössä rikoksista tuomituilla käytettävää jalkapantaseurantaa.

Tieverkkojen yhtiöittäminen on täysin turhaa. Auto- ja polttoaineverot voidaan nykyiselläänkin ohjata tieliikenteen parantamiseen. Tiepalveluyrityksillä ja huoltoasemilla on tälläkin hetkellä täydet puitteet tarjota palveluita autoilijoille. Autoilijoita tuleva yksityinen palveluoperaattorijärjestelmä tulisi lopulta rahastamaan nykyistä LVM:n ehdotusta enemmän. Uudistus vaatisi tarpeettoman byrokratian määrän lisäämistä.

Syrjäseuduilla tullaan varmasti jatkossakin ajamaan huonokuntoisilla teillä.

Uudistus yritetään saada nopealla aikataululla läpi, jotta järjettömistä epäkohdista ei ehdittäisi nostaa keskustelua. Autokauppiaat ajettiin ehdotuksen myötä tarkoituksellisesti ahtaalle, jotta uudistus olisi toteutettava heidän takiaan kiireellisesti. Media julkaisee ehdotusta tukevien henkilöiden ja tahojen mielipiteitä, joiden tarkoitus on vääristää totuutta siitä, että kaikki autoilijat olisivat uudessa mallissa voittajia.

Älkää luottako Trafin LIVE-laskuriin, koska te, nykyiset auton omistajat, olette jo laskennallisen autoveron maksaneet!