Sikainfluenssarokotukset lopetettava

Vetoomus Suomen terveysministerille ja terveydenhoitoalan ammattilaisille H1N1-rokotusten lopettamiseksi.

Haluamme ilmaista huolemme tämänhetkisestä sikainfluenssarokotuskampanjasta, jota Suomen viranomaiset suorittavat. H1N1-rokotusten aloittaminen miljoonille ihmisille ilman rokotteen asianmukaista testausta on aiheuttanut paljon kritiikkiä ja huolestuneisuutta asiantuntijoiden ja tavallisten kansalaisten keskuudessa ympäri maailmaa. Esimerkiksi Britannian valtion terveysvirasto Health Protection Agency on varoittanut, että H1N1-rokote saattaa aiheuttaa hengenvaarallista hermostosairautta. Rokotteeseen liittyvien epäilyjen johdosta Puola päätti olla antamatta kansalaisilleen H1N1-rokotetta ja Sveitsi poisti rokotteen vastaanottavasta ryhmästä raskaana olevat naiset, alle 18-vuotiaat ja vanhukset.

Vaikka sikainfluenssaepidemia on jo laantumassa eikä se ole ollut tavallista kausi-influenssaa vakavampi, Suomen viranomaiset ovat laajentaneet rokotuksia. Koska valtamedia ei ole tarjonnut riittävästi tietoja rokotusten riskeistä, monet ovat ottaneet tämän rokotteen sokeasti luottaen sen tarpeellisuuteen.

Suomen kansalaisten terveydestä huolehtivien tahojen tulisi kantaa vastuunsa. Vaadimme, että rokotukset keskeytetään välittömästi ja niiden tarpeellisuus ja turvallisuus tutkitaan perusteellisesti ennen niiden mahdollista jatkamista. Rokotusten mainonnan sijaan viranomaisten ja terveydenhoito-alan ammattilaisten tulee jakaa tasapuolista tietoa myös rokotteisiin liittyvistä ilmiselvistä riskeistä.

Lisätietoja www.haluantietaa.fi

www.haluantietaa.fi    Ota yhteyttä adressin tekijään