Päivähoidon subjektiivinen oikeus lakkautettava

Päivähoito on tullut aikoinaan tarpeelliseksi, kun naiset lähtivät työelämään mukaan ja lapset on pitänyt saada hoitoon. Myöhemmin päivähoidosta tehtiin subjektiivinen oikeus, jolloin tasa-arvon nimissä kaikilla oli oikeus viedä lapsi hoitoon vaikkei hoitopaikkaa tarvinnutkaan.

Päivähoito tulisi olla tarpeen mukaan perustuva. Päivähoidon tarve tulee vanhemman ollessa esteellinen hoitamaan omaa lastansa siis työ, sairaus tai joku muu syy. Lääkäri voi kirjoittaa todistuksen sairauden/toipumisajan tarpeeseen. Muuhun syyhyn voi esim. sosiaalitoimi kirjoittaa todistuksen, jos perheen tilanne on sellainen, että lapsen on parempi olla hoidossa.

Päivähoidon subjektiivisuutta käytetään nykyään paljon. Tämän vuoksi kunnilla on kovat paineet järjestäessään hoitoa lapsille, jotka voisivat hyvinkin olla kotona vanhempiensa kanssa.

Suhjektiivisen oikeuden lakkauttamisella päivähoidon paineet vähenisivät, kunnille saataisiin säästöjä tiloista sekä henkilökunnasta. Toisaalta mahdollisuus järjestää lyhyt aikaista hoitoa perheille (alle 1vko) tulisi mahdolliseksi henkilökunnan vapautumisen osalta. Tämä palvelisi niin yksittäisiä työpäiviä tekeviä pätkätyöläisiä kuin sairauden vuoksi hetkellistä hoitoa tarvitsevia. Hoitoa voisi järjestää joko päiväkodin yhteydessä pitämällä yhtä ylimääräistä hoitajaa tai hoitaja voisi tulla kotiin(sairastapauksissa).

Me allekirjoittaneet vaadimme subjektiivisen päivähoito oikeuden lakkauttamista ja muutettavan sen tarpeeseen perustuvaksi.