Suolahden Nakertajaan uusi ylikäytäväsilta kevyelle liikenteelle

Uusi ylikäytäväsilta tai alikäytävä kevyelle liikenteelle Suolahden Nakertajaan ent. Hyvösen tasoristeyksen tilalle – vetoomus Äänekosken kaupungille ja Liikennevirastolle

3.12.2014 Äänekosken kaupunginsanomat uutisoivat seuraavasti:

”Liikennevirasto poistaa turvallisuussyistä Suolahdesta ns. Hyvösen tasoristeyksen 12. joulukuuta 2014. Tasoristeys on vaarallinen, koska paikalla on huono näkyvyys.

Tasoristeyksestä poistetaan niin sanottu tasoristeyskansi. Kulku estetään maavalleilla ja kaivamalla ojat radan suuntaisesti tasoristeyksen molemmille puolille. Samalla katkeaa tasoristeyksen ylittänyt kulkuyhteys radan itäpuolelta Lehtokadun kiinteistöön numero 1. Poiston jälkeen Lehtokatu 1:een kuljetaan Suolahdentien kautta.”

Kuva 1. ÄKS-lehdessä 3.12.2014, kuva Hyvösen tasoristeyksestä ennen purkamista

Ja näin tapahtui, tasoristeyskansi poistettiin, ojat kaivettiin ja maavallit kaiteineen tulivat radan varteen. Mutta loppuiko radan ylitys tuosta vaarallisesta kohdasta? Ei loppunut, tosin nyt se on monin verroin vaarallisempaa kuin ennen. Rataa ylitetään uhkarohkeasti ojien kautta jalkaisin, polkupyörien ja jopa lastenrattaiden kanssa taiteillen. Radan yli oikaisevat pienet ja isommat koululaiset, jalkaisin ja pyörillä työhön (keskustaan, Valmetille, Kurikalle) ja asioille menevät aikuiset ja ulkoilijat. Enkä usko radan ylityksen jatkossakaan vähentyvän etenkin, kun Asemakadun koulun ala-asteelle rakennetaan uudet tilat Telakkakadun koulun yläasteen yhteyteen. Kuinka moni koululainen lähtisi jalkaisin Nakertajasta kiertämään Hotelli Keiteleen risteyksen kautta Telakkakadun koululle, kun radan yli menemällä matka lyhenee useilla kilometreillä (kuva 2).

Kuva 2. Suolahden kartta; 1 ent. Hyvösen tasoristeys, 2 Hotelli Keitele risteys, 3 Asemakadun koulu, 4 Telakkakadun koulu,                            (sininen viiva) kävelyreitti kouluille kiertäen junarata, (punainen viiva) kävelyreitti kouluille ylittäen tai alittaen junarata

Metsä Fibren biotuotetehtaan tulon myötä junaliikenne radalla vilkastuu huomattavasti ja Jyväskylä-Äänekoski rataosuudelle on tulossa peruskorjaus ja sähköistys. Näiden muutosten myötä junista tulee hiljaisempia (dieselveturit vaihtuvat sähkövetureiksi, kiskon jatkosten poistuminen, melu vähenee) ja nopeudet mahdollisesti kasvavat, jolloin radan ylittämisestä tulee siis entistä vaarallisempaa. Yhteiskunnallisesti edullisin ja hyödyllisin ratkaisu olisi sillan suunnittelun ja rakentamisen yhdistäminen rataosuuden parannushankkeeseen. Peruskorjauksen myötä radalle joudutaan laatimaan lainvoimainen ratasuunnitelma, ja sillan lisääminen tässä vaiheessa suunnitelmiin olisi helpompaa kuin suunnitelmien muuttaminen esimerkiksi hankkeen valmistumisen jälkeen. Siinä tapauksessa siltakin jouduttaisiin rakentamaan uusittuun rakenteeseen eli tekemään radalle turha epäjatkuvuuskohta.

Yksi syy tasoristeyksen poistamiselle oli se, että poistaminen oli halvempaa kuin tasoristeyksen muuttaminen turvalliseksi. Mutta millaisen hinnan voi määrittää ihmisen hengelle tai asumisviihtyvyydelle sekä liikkumaan kannustamiselle? Kertainvestointina ylikäytäväsillan tai alikäytävän rakentaminen voi tuntua kalliille, mutta sillä olisi kauaskantoiset vaikutukset mm. Nakertajan asuinalueen vetovoimaisuudelle ja jalkaisin kulkevien ihmisten turvallisuudelle. Äänekosken kaupungin ja Liikenneviraston tulisi siis yhdistää voimansa uuden kevyenliikenteen siltaratkaisun suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi.