Suosi suomalaista laidunlihaa!

Ulkomailta tuotavan lihan määrä kasvaa jatkuvasti voimakasta tahtia. Samaan aikaan suomalaiset karjankasvattajat miettivät kannattaako tilan jatkaminen vai ei. Hyödyntämättömät luonnonlaitumet ja niityt pusikoituvat ja avoin maaseudun kulttuurimaisema umpeutuu laiduneläinten huvetessa. Kotimaisella lihantuotannolla voi olla paljon monipuolisempia vaikutuksia, kuin mitä kuluttajana tuleekaan ajateltua hypistellessään muutaman euron halvempaa brasilialaista sisäfileepakkausta kaupan pakastealtaassa.

Kotimaisen lihatuotteen valitessa voi olla varma sen alkuperästä, laadusta ja siitä, että monilla paikoilla lihakarjan kasvatuksessa hyödynnetään taas yhä enemmän luonnonlaitumia ja ruovikoituvia ranta-alueita.

Myös lampaanlihan kohdalla tilanne on samansuuntainen, toiselta puolelta maapalloa - Uudesta-Seelannista - tuodaan valtavat määrät lampaanlihaa, vaikka aivan yhtä hyvin sama liha voitaisiin tuoda kauppoihin 100 kertaa lyhyemmän matkan päästä. Vielä 50-luvun alussa maamme pelloilla laidunsi miljoona emolammasta kun tällä hetkellä sama luku on vain muutama tuhat.

Me allekirjoittajat vetoamme kotimaisen lihantuotannon jatkamisen ja tämän myötä maaseudun kulttuurimaisemien ylläpidon puolesta. Vaadimme myös suurten kauppaketjujen ja ravintoloiden ottavan yhä enemmän mukaan paikallisten viljelijöiden tuottamaan lähilihaa.

Haastamme kampanjaan myös kaikki Suomen lihansyöjät - valitkaa kaupan lihatiskillä kotimainen laatuliha toiselta puolelta maapalloa kuljetetun lihan sijaan!

Vetoomuksen perustajayhdistyksen kotisivut:
www.vsperinnemaisemat.net