Suomeen kotoutuvia nuoria ei saa karkottaa

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Maahanmuuttovirasto tunnustaa ja ottaa huomioon inhimilliset seikat tehdessään päätöksiä tänne alaikäisinä tulleiden turvapaikanhakijoiden jatko-oleskeluluvista. Nuorille Suomeen syntyneet siteet tulee tunnustaa nykyisen vähättelyn sijaan.

Syksyllä 2015 Suomeen tuli yksin yli 3000 alaikäistä turvapaikanhakijaa, ja suurin osa heistä sai vuoden oleskeluvan. Nyt moni on täysi-ikäistymässä ja ennakkotapaus (HS 10.8. ja SK 16.8.) osoittaa Migrin päätyvän antamaan kielteisen päätöksen jatkoluvalle, ja siten karkotuspäätöksen nuorille ihmisille, jotka ovat olleet maassa yli kaksi vuotta ja osallistuneet kotoutumistoimiin. Ennakkotapauksessa ei ole mitään lieventäviä asianhaaroja, kuten nuoren syyllistymistä rikoksiin tai jättäytymistä kotoutumistoimien ulkopuolelle.

Nuorelle ihmiselle kaksi vuotta on pitkä aika. Sinä aikana hän ehtii oppia kielen ja asettua maahan. Mikä tärkeintä, hän alkaa tuntea turvallisuuden tunnetta ja hänelle alkaa syntyä tärkeitä ja luotettavia ihmissuhteita. Näiden tuhansien nuorten ympärillä on toiminut kymmeniä tuhansia suomalaisia aina vastaanottovaiheesta kotoutumisvaiheeseen, edustajia, ohjaajia, sosiaalityöntekijöitä, lakimiehiä, valmentajia, opettajia, tukihenkilöitä, joukkuekavereita ja kummiperheitä, jotka ovat ottaneet nuoret osaksi omaa perhettään. Me koemme, että työtämme,  välittämistämme ja aikaamme ei ole arvostettu, kun nyt nämä kotoutumisessaan jo pitkällä olevat nuoret joutuvat jälleen elämään karkotusuhan alla.

Vaadimme, että alaikäisinä tulleiden ja oleskeluluvan saaneiden jatkoluvat uusitaan, jollei kokonaiskuvassa ole jotain raskauttavia asianhaaroja, kuten rikollisuutta tai tahallista jättäytymistä kotoutumistoimien ulkopuolelle. Näemme, että jatkoluvat ovat sekä näiden nuorten, että koko yhteiskuntamme etu.