SUOMEEN TUOTAVILLE LEMMIKEILLE SAATAVA KARANTEENITILAT

josi_kreikassa.jpgKreikassa lomaillut suomalainen kissa ei kuulu näiden adressissa kerrottujen surullisten tapausten joukkoon.

Vastaanottajat: Maa- ja metsätalousministeriö sekä Valtiovarainministeriö

"Suomessa ei ole ollut etukäteen hyväksyttyä viranomaisten valvomaa karanteenia, joten käytännössä eläimet on palautettu tai lopetettu. Joissakin tapauksissa olisi kuitenkin mahdollista käyttää lainsäädännössä annettua kolmatta vaihtoehtoa ja asettaa eläin valvottuun, Aluehallintoviraston, jäljempänä AVI:n hyväksymään karanteeniin Suomessa." Lähde: Ruokavirasto - eläimet - laiton tuonti

Tammikuussa lentotullissa tapettiin iranilaisen, Suomesta turvapaikan saaneen henkilön kissa, jolla oli asianmukaiset rokotukset ja rabiesvasta-ainetesti sekä dokumentit niistä, mutta jolta puuttui jokin Ruokaviraston sivulla oleva lomake.  Rajaeläinlääkäri ei "ehtinyt" käydä tarkastamssa kissan papereita, mutta tappamiseen kyllä löytyi aikaa. Tullimiehet olivat nauraneet itkevälle kissanomistajalle. Seura-lehdessä oli tapauksesta juttu "Lusi-kissan elämä päättyi lentoasemalla - oikean paperin puuttuminen koitui persialaiskissan kohtaloksi (11.4.2019).

Joka vuosi tullissa lopetetaan (suomeksi: tapetaan) parikymmentä tervettä eläintä. Vaikka Suomeen tuodulla eläimellä olisi rokotukset, madotukset, rabies-vasta-ainetesti ja dokumentit niistä, se saatetaan siksi tappaa.

Yleisimmät syyt tappamiseen: Eläin on tuotu tarkoituksena luovuttaa se toiselle henkilölle tai eläimelle lähtömaassa annettu tereystodistus on "väärällä" lomakkeella.

Kesäkuussa kolmen lemmikin omistaja joutui lentämään niiden kanssa takaisin Turkkiin, koska eläinlääkäritodistus oli "väärällä" eli Turkin maatalousministeriön lomakkeella. Asiaa selvitellessä eräs tullimies antoi virka-aikanaan ja virkatoimenaan "oikean" lomakkeen web-osoitteen, jossa lukee "sivu ei ole käytettävissä". Olen tiedustellut tullista sähköpostitse jo viikko sitten vaadittavan lomakkeen osoitetta, mutta toistaiseksi en ole saanut vastausta, vaikka rajaeläinlääkäri vakuutti vastaavansa "mahdollisimman pian".

Kaupalliseksi tuonniksi katsotaan lemmikin tuonti toiselle henkilölle, vaikka tuoja vastaisi eläimen rokotus- ja matkakuluista. Yksityinen ei voi millään keinolla laillisesti tuoda lemmikkiä toiselle, koska vain rekisteröity organisaatio voi kirjautua Traces-järjestelmään. Tracesilla tehdään ennakkoilmoitus maahan tulevista eläimistä ja tilataan rajaeläinlääkäritarkastus, joka maksaa ajankohdasta riippuen 142-284 euroa/eläin. - Tosiasiassa rajaeläinlääkäri tarkastaa vain eläinten paperit. Mm. Venäjältä tuli aikaisemmin parvoa sairastavia (ja tartuttavia pentuja) rajaeläinlääkärin kautta. Itse Tracesia käyttäneenä en näe sen mitenkään torjuvan sairauksia ja käsittääkseni kyseessä onkin vain rescue-toiminnan vaikeuttaminen.

Huom! Luonnollisestikaan tullissa ei olla selvänäkijöitä eli kukaan ei voi tietää onko lemmikki todella tuojansa oma, jos tämä ei mahdollisesti kysyttäessä sitä kiellä!

Kukaan ei varmaan oikeasti epäile, etteivätkö kaikkien tässä mainittujen eläinten maahantuontiedellytykset olisi täyttyneet. Mitä näiden mielivaltaisten määräysten takana on?

Kuulemma erityisesti rotukoiraharrastajat harrastavat "epäilyttävien" eläinten tuojien käräyttämistä. Eläinten laillinen tuonti on tehty niin vaikeaksi, että moni kompastuu. Esimerkki: jos tuot toiselle ihmiselle kissan tai pienen koiran EU:n ulkopuolelta koneen kuljetuskopassa, se automaattisesti tapetaan tullissa ellet suostu viemään sitä takaisin, koska nykyään "kaupallisesti" saa eläimiä tuoda vain rahtina. Missään ei liene ole kirjattu, että juuri tuojan pitää palauttaa eläin, mutta käytännössä vain se vaihtoehto on tullissa annettu.

Surullista kyllä, vaikuttaa siltä, että sen enempää rescue-eläinten kun pehtutehtailijoidenkaan kasvattien henki ei viranomaisten mielestä ole minkään arvoinen. Jos joku hyvää hyvyyttään haluaa pelastaa ulkomailta eläimen, hänen on hyvä tietää, että eläimen matka saattaa hyvinkin päättyä lentoasemalle. Pentutehtaiden viattomat uhritkin myöskin yleensä tapetaan tavattaessa; ainakin näin kävi äskettäin uutisoidussa tapauksessa, jossa aivan terveen näköiset pennut lopetettiin, "koska niiden alkuperästä ei ollut tietoa" eikä niillä ollut mikrosiruja ja rokotustodistuksia. Pentujen tuoja kuitenkin oli virolainen, joten alkuperäkin on arvattavissa ("Kituvia koiria, pentuja pahvilaatikoissa ja susia saunassa – Eläinpoliisi on ylityöllistetty ja kamppailee voimiensa rajoilla" Yle 20.6.2019).

Tein kyselyn asiasta muutamassa Euroopan maassa toimivien rescue-ihmisten parissa. He kaikki vastasivat, että eivät koskaan ole kuulleet eläimiä tapettavan tullissa. Erään mukaan on kuitenkin sattunut, että eläintä ei ole päästetty maasta puutteellisten dokumenttien takia. Suomi saattaa siis tässäkin eläinsuojelullisessa asiassa poiketa muista EU-maista, eikä taaskaan edukseen.

Viime aikoina ainakin Kennelliitto ja Suomen Eläinlääkäriliitto ovat mediassa pitäneet meteliä "laittomasti tuotujen" eläinten aiheuttamasta sairausriskistä. Lehtijutuissa menevät ns. rescuet ja pentutehtaiden kasvatit (joilla usein ei ole asianmukaisia rokotuksia ja madotuksia) iloisesti sekaisin. Toki myös pentutehtaiden kasvattien (jotka saattavat olla täysin terveitä kuten kyseisessä Ylen jutussa esiintyvät pennut mitä todennäköisimmin olivat) lopettaminen siltä istumalta on eettisesti arveluttavaa.

Suomalaiset on aivopesty uskomaan, että sekä entiset kulkukoirat ja .kissat että pentutehtaiden kasvatit ovat, jos ei nyt kansanterveydellinen uhka, niin ainakin uhka heidän lemmikeilleen. Ja monet ovatkin tyytyväisiä siihen, että Isoveli valvoo.

Me allekirjoittaneet emme tähän tyydy vaan olemme sitä mieltä, että Suomeen on mahdollisimman pian saatava asianmukaiset karanteenitilat eläinten turhan tappamisen välttämiseksi.

Elisa Kissa-Öberg    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Elisa Kissa-Öberg voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Luotatko nykyhallituksen kykyyn ratkaista maan talousongelmat?