Suomen boikotoitava vuoden 2019 Euroviisuja

israel_palestine.jpg

Suomen ei tule osallistua vuoden 2019 Israelissa järjestettäviin Euroviisuihin. Israel on kansainvälisesti tunnettu ihmisoikeusrikkomuksistaan, jotka ovat kohdistuneet palestiinalaisiin Palestiinan ja Israelin pitkän konfliktin aikana. Israel rikkoo jatkuvasti kansainvälistä oikeutta muunmuassa tappamalla palestiinalaisia siviilejä sekä aktiivisella rotuerottelupolitiikallaan. Viime viikolla väkivaltaisuudet nostivat jälleen päätään, kun Israelin iskuissa kuoli ainakin 60 palestiinalaista mielenosoittajaa ja satoja loukkaantui. Menneinä vuosina Israelin toimesta kuolleiden palestiinalaisten joukossa on ollut myös satoja lapsia - Israelin iskut ovat jatkuvasti kohdistuneet siviiliväestöön. Israel ei ota veriteoista minkäänlaista vastuuta.

Suomi ei voi osallistua hyvällä omallatunnolla viihdekilpailuun Israelissa, kun samaan aikaan kilpailun isäntämaa harjoittaa räikeää väkivaltaa palestiinalaisväestöä kohtaan. Myös muualla kansainvälinen yhteisö on havahtunut asiaan. Islannissa on kerätty muutamassa päivässä yli 20 000 ihmisen vetoomus kilpailun boikotoimiseksi, ja Dublinin pormestari ehdottaa, että Irlanti jäisi pois ensi vuoden Euroviisuista. Tuoreimpien väkivaltaisuuksien vuoksi myös ainakin Turkki ja Etelä-Afrikka ovat vetäneet suurlähettiläänsä pois Israelista.

Suomen on näytettävä moraalista esimerkkiä ja boikotoitava vuoden 2019 Euroviisuja jättäytymällä niistä pois. Näin Suomi osoittaa solidaarisuutta ahtaalla olevaa palestiinalaisväestöä kohtaan ja näyttää, ettei hyväksy Israelin ihmisoikeusrikkomuksia.

Vetoomus luovutetaan päättäville tahoille.