Suomen kaivoslakia muutettava jotta kaivosyhtiöt eivät pilaa Suomen luontoa lopullisesti.

Useat kaivosyhtiöt ovat pilanneet hiljaa Suomen kallisarvoista luontoa, ja lisää lupia harjoittaa kaivostoimintaa myönnetään koko ajan.

Haluan hallituksemme ottavan kantaa kaivoslain porsaanreikiin ja uudistavan lakia pikaisesti jotta Suomen luonto ei tuhoudu valtavien kaivosyrittäjien toimesta.

Nämä yrittäjät käärivät rahat taskuihinsa, ja veronmaksajat maksavat tuhoutuneen luonnon elvytysyrityksistä ja jätämme jälkipolville Talvivaaran tyylisiä katastrofeja. Kukaan tunnu myöskään välittävän siitä kun päätöksiä tekevät ihmiset hyötyvät itse kaivostoiminnasta taloudellisesti. Kuka ottaa vastuun pilatuista vesistöistä, kuolleista eläimistä, ilmansaasteista ja pilaantuneista pohjavesistä? Raha ei korvaa kaikkea, tämä järjetön luonnonvarojen ahne riistäminen on loputtava.

-Heinäveden luonnonystävät ja Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttavat kutsussaan tiedotustilaisuuteen, että Kermajärvi kuuluu rantojensuojeluohjelmaan sekä erityissuojelua vaativiin vesistöihin, ja järvellä on Natura-alueita. Tänne on kovaa vauhtia tulossa Grafiitti kaivos mikäli valtio ei tue luonnonsuojelua muuttamalla lakia turvaamaan Suomen luonto. Avokaivos ei ole vain paikallinen hanke, vaan uhkaa saastuttaa Karvionkosken kautta koko alapuolisen Saimaan.

-Rautakaivos hakee lupaa: Yllästunturin kansallispuiston viereen kaivoshanketta ajava Hannukainen Mining Oy hakee lupaa laskea jätevedet Tornionjoen vesistöön kuuluvaan Muonionjokeen.  Tämä tuhoaisi pahimmillaan joen kalakannan ja aiheittaisi luonnonkatastrofin kun jokeen lasketaan

Allekirjoita tämä vetoomus että eduskunta ottaa vakavasti sen että Suomen luonto on korvaamaton. Suomi ei ole myytävänä kansainvälisille yhtiöille mihin tahansa hintaan ja meidän ensiarvoinen tehtävämme on Suojella ainutlaatuista Suomen luontoa, pohjavesia ja eläimistöä. Suomi on uniikki juuri näistä syistä.

Tarvitsemmeko lisää Talvivaaroja? Allekirjoita vetoomus että saamme Suomen päättäjät ottamaan vastuun maamme hyvinvoinnista.