Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n syysliittokokouksen pitäminen

Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n syysliittokokouksen pitäminen yhdistyksen sääntöjen mukaisella tavalla.

SML:n hallituksesta on eronnut tähän mennessä 5 hallituksen jäsentä.

Nyt hallituksessa on niin vähän jäseniä, ettei se ole päätösvaltainen. Hallitus on kutsumassa koolle ylimääräistä kokousta täydentääkseen rivejään ja siirtämässä sääntöjen mukaista syysliittokokousta ennalta määräämättömään ajankohtaan.

Ylimääräinen syysliittokokous aiheuttaa yhdistykselle merkittäviä lisäkustannuksia, sekä on myös tarpeeton tilanteessa, jossa sääntömääräinen syysliittokokous on pidettävä marraskuun loppuun mennessä.
Liiton sääntöjen mukaan hallituksen valinta sekä täydentäminen tehdään sääntömääräisessä syysliittokokouksessa.
Syysliittokokoukseen on tehty paljon aloitteita mm. nykyisen hallituksen erottaminen ja uuden, toimintakykyisen hallituksen valitseminen. Vaikka hallitus ei ole päätösvaltainen, se voi ja sen pitää kutsua kokoon syysliittokokous.

Me allekirjoittaneet vaadimme hallitusta perumaan ilmoittamansa ylimääräisen kokouksen järjestämisen ja kutsuvan sääntöjen mukaisen syysliittokokouksen koolle ajallaan.

Perusteet

Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n hallituksen tiedote 9.9.2014

Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n säännöt:

PÄÄTÖKSENTEKO
Päätäntävalta
  1. Liiton päättävänä elimenä on liittokokous.
  2. Liittokokoukset ovat sääntömääräisiä liittokokouksia ja ylimääräisiä liittokokouksia. Sääntömääräisiä liittokokouksia pidetään vuosittain kaksi: kevätkokous maalis-huhtikuussa ja syyskokous loka-marraskuussa. Liittokokouksen tarkemman ajan määrää hallitus. Ylimääräisiä liittokokouksia pidetään hallituksen niin päättäessä tai, kun vähintään 1/10 liiton äänioikeutetuista jäsenistä tai 1/4 jäsenyhdistyksistä sitä vaatii erityisesti ilmoittamansa asian käsittelyä varten. Tällöin hallituksen on kutsuttava kokous koolle viimeistään kahden kuukauden kuluessa tämän vaatimuksen esittämisestä. Jäsenyhdistysten vaatimus ylimääräisen liittokokouksen pitämiseen tulee perustua jäsenyhdistyksen kokouksen päätökseen. Vaatimuksen liitteenä tulee olla asiasta päättäneen yhdistyksen kokouksen pöytäkirjan ote. Ylimääräinen liittokokous pidetään liiton kotipaikkakunnalla. Kokouksen tarkemman ajan ja paikan päättää hallitus.

Kutsu liittokokoukseen
  1. Kutsu sääntömääräiseen liittokokoukseen julkaistaan liiton lehdessä tai postitetaan erillisenä kirjeenä jäsenille vähintään 30 päivää ennen kokousta. Kutsu ylimääräiseen liittokokoukseen postitetaan jäsenille liiton lehdessä tai erillisenä kirjeenä vähintään 14 päivää ennen kokousta. Kokouskutsun mukana toimitetaan esityslista, jossa on mainittu kokouksessa käsiteltävät asiat.

Yhdistyslaki 20§ 3 momentti: Yhdistyksen kokous on pidettävä säännöissä määrättynä ajankohtana. Jos sitä ei ole kutsuttu koolle, on jokaisella yhdistyksen jäsenellä oikeus vaatia kokouksen pitämistä.
Yhdistyksen säännöissä määrätään, milloin sääntömääräiset kokoukset pidetään. Hallitus ei voi päättää, että liittokokous pidetään sääntöjen vastaisella tavalla.

"Vaikka hallitus ei olisi enää päätösvaltainen, se saa kutsua koolle liittokokouksen" (Halila & Tarasti: Yhdistysoikeus, 2006, s. 475.)

Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n säännöt
Luku 3, kohta 16. Sääntömääräisessä syysliittokokouksessa käsiteltävät asiat:
  • Valitaan hallituksen puheenjohtaja seuraavaksi kalenterivuodeksi. Valitun puheenjohtajan tulee saada hyväkseen vähintään puolet annetuista äänistä.
  • Valitaan hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle näiden sääntöjen 23 §:n mukaan.