Suomenniemen_alakoululaisille_taattava_laadukas_opetus

Suomenniemen alakoulun saatava jatkaa kolmiopettajaisena tasavertaisen opetuksen turvaamiseksi

Suomenniemen (Mikkeli) alakoulua uhkaa yhden luokanopettajan vähentäminen 2016 syyslukukaudesta lähtien Mikkelin kaupungin säästöjen seurauksena. Syksyllä koulun oppilasmäärä tulee olemaan 37, mukaan lukien kaikki luokka-asteet esikoululaisista kuudesluokkalaisiin. Tähän mennessä koulu on toiminut kolmiopettajaisena luokkajaolla: 0-2, 3-4, 5-6. Kaksiopettajaisena luokkajaoksi tulisi 0-2 ja 3-6. Erityisesti yläluokan opettajalla tulisi olemaan uudessa järjestelyssä  melkoinen skaala aineita ja tasoja. Verrattuna päivähoidon määräyksiin yhdestä aikuisesta 7 lasta kohden, tuntuu kohtuuttomalta, että näille kahdelle opettajalle tulee vastuulleen yhteensä 37  koululaista kengännauhan solmimista opettelevasta eskarista aina logaritmeja opettelevaan teiniin.

Käytännössä nämä  kaksi opettajaa pyörittäisivät ainoina aikuisina koko koulua. Englannin ja ruotsin opettajia käytetään naapuripitäjästä samoin yhteisrehtori käy koululla yhtenä päivänä viikossa. Jotta myös yksittäiselle luokka-asteelle saadaan yksilöityä opetusta, järjestetään jakotunteja (esim. jonain aamuna 3-luokkalaiset tulevat aamulla tuntia aikaisemmin muita kouluun jne.). Tämä lisää tietenkin koulukyydityksen tarvetta ja kuluja. Koululla on diagnosoitu erityistuen tarvitsija, mutta kaupunki ei ole siihen reagoinut. Koulun muillakin oppilailla olisi erityistuen tarvetta, mutta koska linja on tämä, vanhemmat eivät ole erityistukea vaatineet. Viimeksi 24.5.2016 olleessa kuulemistilaisuudessa kasvatus- ja opetusjohtaja piti hyvin epävarmana minkäänlaisen avustajan saamista Suomenniemelle.

Alakoulussa luodaan perustaa tulevalle elämälle. Jos ensimetreillä jää jo kelkasta, sitä on vaikea korjata myöhemmin. Opettajamme ovat olleet luovia ja hoitaneet kolmiopettajaisena tehtävän kiitettävästi, mutta miten käy, kun vastuualue kasvaa näin mittavasti. Alaluokassa eskareista monia voidaan joutua auttamaan paljonkin pukemisessa jne. Ekaluokkalaisten lukemaan oppiminen asettaa monenlaisia ongelmia; toisilla se käy helposti, mutta toiset tarvitsevat enemmän tukea. Toisella luokalla voi jo ilmetä ongelmia, jos ekaluokalla ei ole ehditty asioita omaksumaan. Yläluokassa jo isompien luokkaan siirtyminen voi kolmasluokkalaiselle olla hyvin pelottavaa. Sen lisäksi aineiden vaatimukset alkavat kasvaa kovaa vauhtia. Samassa luokassa kolmosten,  nelosten, viitosten ja kuutosten tuntien pitäminen on haaste, mutta yksilöllinen huomioiminen jää väistämättä toteutumatta. Vaarana on hiljaisten ja hitaammin oppivien lasten ongelmien kasaantuminen. Hyvin pelottavana me vanhemmat näemme  koko alakoulun jatkumon jälkeen siirtymän yläkouluun; ovatko lapsemme kypsiä tämän opetuksen tason laskun jälkeen kohtaamaan yläkoulun haasteet.

Muita ongelmia aiheutuu mm. välituntivalvonnassa, joka ei voi kahdella aikuisella toimia säädösten mukaisesti. Muutkin yllättävät asiat luovat kestämättömiä tilanteita, joita ei kahden aikuisen voimin pystytä hoitamaan. Entä kun toinen opettajista sairastuu äkillisesti?  Miten toimitaan, jos pihalla tai tunnilla tapahtuu vakava onnettomuus? Me emme vanhempina halua olla todistamassa oman lapsemme altistumista vaaralle tai jäävän vaille heille kuuluvaa tasokasta opetusta. Me haluamme lapsillemme edelleen turvallisen, laadukkaan ja monipuolisen kyläkoulun. Tämän hetken säästö voi tulla moninkertaisesti maksettavaksi oppimis-, ja käytöshäiriöiden lisääntymisen myötä tulevaisuudessa.  Emme myöskään halua, että kyläkoulun pitkä, vuodesta 1890 jatkunut perinne katkeaa.

Koulun olemassaolo on tärkeä osa pitäjän elinvoimaa ja sen toiminnan hiipuminen saa nopeasti aikaan lannistuneisuuden ilmapiirin. Haluamme pitäjän asukkaina edistää lapsiperheiden muuttoa Suomenniemelle ja sen saavuttamiseksi toimiva ja laadukas kyläkoulu on elinehto. Ja siten Suomen maaseutu voidaan pitää asuttuna ja virkeänä.