Suomen rikoslaki uusiksi

Monesta paikasta saa nykyään lukea Suomen rikoslaista ja monesti teksti on sellaista, että alkaa ajattelemaan; "voiko tuo oikeasti pitää paikkansa?"

Esimerkki: tähtisädetikkuja ei myydä alle 18-vuotiaille, mutta 15-vuotias nuori, jolla on metsästyskortti voi hakea aseenkantolupaa edellyttäen, että hänellä ei ole rikosrekisteriä. Ja jokainen voi miettiä, että kumpi on vaarallisempi: tähtisädetikku vai esim. haulikko tai kivääri. (Huom. minulla ei ole mitään metsästystä vastaan, mutta tuo asia vain ihmetyttää.)

Esimerkki 2: Suomessa raiskaaja joka on ensikertalainen ei joudu vankilaan vaan saa lähes poikkeuksetta ehdonalaisen tuomion ja vaikka raiskaaja joutuisikin vankilaan hän vain nauttisi valtion ylläpidosta. Mutta raiskaajan uhri saa loppuikäkseen traumoja, jotka voivat pahimmassa tapauksessa ajaa uhrin tekemään itsemurhan. Ja uhri voi saada fyysisiä vahinkoja esim. sukupuolitaudin tai hän voi tulla raskaaksi raiskaajalleen ja joutua mahdollisesti tekemään abortin.

Esimerkki 3: Suomessa on nimellinen elinkautinen tuomio, mutta varmaan kukaan ei ole kärsinyt sitä koskaan, koska yleensä presidentti armhtaa rikollisen.

Tuossa on nyt muutaman esimerkki ja niitä löytyisi aivan takuuvarmasti lisää. Mutta oikeasti lainsäätäjät voisivat käyttää lakeja tekiessään maalaisjärkeä ja koittaa saada aikaan parempia lakeja, joista olisi oikeasti apua rikoksia vastaan.