Sutta ei suojella tappamalla

Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja kannattaa erittäin uhanalaisen lajin metsästystä, sekä yrittää estää demokraattista valittamista kannanhoidollisista metsästysluvista.

Kannatamme sudenhoitoon uutta mallia”

Puheenjohtaja Risto Sulkavan (Suomen Luonnonsuojeluliitto) ja puheenjohtaja Lauri Kontron (Suomen Metsästäjäliitto) yhteinen lausuma kannanhoidollisesta sudenmetsästyksestä:

Luonnonsuojeluliitto vetosi laillisen sudenmetsästyksen puolesta – jäsenet hämmentyivät

Liittojen puheenjohtajat toivovat, ettei susiluvista valitettaisi – tavoite kitkeä salametsästystä

Luonnonsuojelupomon kanta yllätti aktiivit - "Metsästys kuuluu susikannan hoitoon

Lauri Kontron kirjoitus Facebook profiilissaan:
”Lauri Kontro 20. helmikuuta kello 16:25 ·

Suomessa aloitetaan sudenmetsästys ensi maanantaina ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2007. Riistakeskus on myöntänyt yhteensä 24 kaatolupaa. Susijahti kuitenkin peruuntuu ainakin Pohjois-Hämeessa, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa yhden pienen aktivistiryhmän tehtailemien valitusten vuoksi. Pieni porukka voi hallinnollisella temppuilulla estää laillisen päätöksen toimeenpanon. Luonnonsuojeluliiton ja Metsästäjäliiton puheenjohtajat Risto Sulkava (SLL) ja Lauri Kontro (SML) vetosivat perjantaina yhteisellä kannanotolla jahdin puolesta. Aiheettomat valitukset syövät luottamusta oikeusvaltioon. Luonnonsuojeluliiton ja Metsästäjäliiton yhteisesiintyminen on ensimmäinen laatuaan ja tärkeä signaali aktivisteille. Vääriä keinoja ei hyväksytä.”

Yllä olevaan Metsästäjäliiton lausumaan, Lauri Kontron lausumaan ja Helsingin Sanomien uutiseen viitaten me allekirjoittaneet vaadimme Suomen Luonnonsuojeluliiton puheenjohtajan, Risto Sulkavan, eroa ja liitolta selkeää irtisanoutumista Metsästäjäliiton kannanotosta, mikä tulee suden kannanhoidollisen metsästyksen sallimiseen.

Sallimalla suden metsästys, vieläpä sen lisääntymisaikaan, rikotaan törkeästi EU:n luontodirektiiviä, täten erittäin uhanalaisen eläimen säilyminen maassamme on vaakalaudalla.

Sulkavan lausunnolla, joka uutisoitiin kaikkien luonnonsuojelijoiden mielipiteenä, saattoi myös olla vaikutusta siihen, että työn alla olevat valitukset sivuutettiin ja tänään tapettiin kaksi sutta kannanhoidollisessa metsästyksessä.
Sulkava ei ole korjannut lausuntoaan, hän on ainoastaan pahoitellut sitä miten se uutisoitiin.

SLL:n tulisi avoimesti tunnustaa tämä tosiasia ryhtyen suojelemaan sutta sen tappamisen sijaan sekä ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi.

Mikäli asioihin ei puututa, me allekirjoittaneet, jotka olemme jo eronneet ja me jotka emme ole vielä eronneet liiton jäsenyydestä, tulemme myös eroamaan vastalauseena liiton susipolitiikkaa vastaan,
ja me jotka eroamme, tulemme vaatimaan jäsenmaksuamme takaisin.