SYNNÄRISTÄ EI LUOVUTA

Tämä on kansalaisadressi Länsi-Pohjan, Kemissä sijaitsevan keskussairaalan synnytysosaston säilyttämisen puolesta.

Sosiaali-ja terveysministeriön työryhmän tuoreen selvityksen mukaan tuhat synnytystä vuodessa on riittävä määrä yksittäiselle synnytysosastolle. Länskän keskussairaalassa syntyy vuosittain noin 700 uutta suomalaista. Uhkana on synnytysosaston lakkauttaminen ja synnytysten siirtäminen Kemistä  Ouluun.

Kemin synnytysosastolla äitien ja syntyvien lasten turvallisuus on huipputasoa, resurssit oikein mitoitettuja ja 60.000 asukkaan Kemi-Tornion alue on Lapin toinen maakuntakeskus. Perheiden kannalta siirto Ouluun heikentäisi palveluita ja vaarana olisi myös ambulanssisynnytysten lisääntyminen välimatkasta johtuen. Kokonaiskustannukset myös yhteiskunnan kannalta täytyy ottaa laskelmissa huomioon.

Tämä adressi luovutetaan peruspalveluministeri Paula Risikolle 14.3. Torniossa hänen Merilappiin suuntautuvan vierailunsa aikana.

Paula Aikio-Tallgren    Ota yhteyttä adressin tekijään