Uskontoon perustuva syrjintä lopetettava uimahalleissa

Useissa uimahalleissa on muslimeja varten räätälöity omia uimavuoroja, joille ei ole asiaa suomalaisella kantaväestöllä, ellei ole kääntynyt muslimiksi. Rikoslain 11. luvun 9. pykälä kieltää syrjinnän ilman hyväksyttävää syytä. Henkilöitä ei saa asettaa ilmeisen eriarvoiseen asemaaan tai muita olennaisesti huonompaan asemaan rodun, kansanllisen tai etnisen alkuperän.. uskonnon.. rinnastettavan seikan perusteella.

Uimahallit on rakennettu kaikkien käytettäviksi eikä yhteiskunnan tule edesauttaa vähemmistöjen eristäytymistä valtaväestöstä. Tämän pitäisi olla yhtä selvä asia kuin se, että julkisissa liikennevälineissä eikä kaupoissa ole omia vuoroja etnisille/uskonnollisille ryhmille, vaikka osa haluaisikin shoppailla ja matkustaa ainoastaan uskonveljiensä ja -sisartensa seurassa.

Me allekirjoittaneet vaadimme uimahalli- ja muut yleiset liikuntavuorot kaikkien käytettäväksi henkilön syntyperään ja uskontoon katsomatta.

Tätä adressia ei tulla luovuttamaan minnekään, koska minulla ei ole rohkeutta tulla julkisuuteen asian tiimoilta. Toivon kumminkin, että jos adressi saa tarpeeksi allekirjoittajia, niin osa päättäjistä alkaisi tajuta, että kaikkiin vaatimuksiin ei tule suostua. Jos haluaa adressille suosiota, niin kannattaa aloittaa aiheesta keskusteluja eri foorumeilla.

Adressin kirjoittamiseen innoitti Jussi Halla-ahon kirjoitus Muutama sana uimahallivuoroista (23.1.2008). Kannattaa lukea.

Pari esimerkkitapausta

Lausteen uimahalli:
Maahanmuuttajanaisten ja tyttöjen vuoro la klo 10-11.30, maahanmuuttajmiesten ja poikien vuoro su klo 10-11.30 ja maahanmuuttajien vesijumppa su 17-18.

Jakomäen uimahallin vuorot maahanmuuttajanaisille:
Vapaauinti
la 11.00 - 14.30, ei ennakkoilmoittautumista
Hinta: uimahallimaksu aikuiset 4,20 €, muut 1,80 €

Kuntosali vapaaharjoittelu
la 9.00 - 14.00, ei ennakkoilmoittautumista
Hinta: salimaksu aikuiset 2 €, muut 1 €

Korson uimahalli:
Maahanmuuttajanaisten ja -tyttöjen uintivuoro
Uintivuoro on Korson uimahallissa torstaisin klo 14.30-16.00.

Joku tasa-arvon puolestapuhuja    Ota yhteyttä adressin tekijään