Adressi Seinäjoki–Jyväskylä –välisen taajamajunaliikenteen supistamista vastaan

Me allekirjoittaneet vaadimme, että VR luopuu suunnitelmistaan karsia osan taajamajunavuoroista Seinäjoki–Jyväskylä välisellä rataosuudella.

VR on ilmoittanut, että liikenteestä poistuvat kokonaan Seinäjoelta klo 16.34 ja Jyväskylästä klo 10.33 lähtevät taajamajunavuorot. Muutokset astuvat voimaan 12.12.2010 ja ovat voimassa ainakin vuoden 2011 ajan.

Junavuorojen lakkauttamisen seurauksena yhteydet Tampereelta ja etelästä Haapamäen kautta Pihlajavedelle, Ähtäriin, Tuuriin, Alavudelle ja Seinäjoelle heikkenevät olennaisesti. Osaltaan kyseiset junavuorot ovat julkisen liikenteen ainoat yhteydet näiden paikkakuntien välillä. Samoin käy vastakkaisen liikenteen, sillä päiväyhteys Jyväskylä-Petäjävesi-Keuruu väliltä lakkaa. Mahdollisten korvaaviksi suunniteltujen bussivuorojen jälkeenkin osa radanvarren taajamista jää vaille liikenneyhteyttä. Mikäli suunnitellut supistukset taajamajunaliikenteessä toteutetaan, on korvaavat yhteydet taattava koko radanvarsiosuudelle.

Etenkin ilta-ajan junayhteys on ollut tärkeä kahden maakuntakeskuksen ja merkittävän opiskelukaupungin välillä matkustaville opiskelijoille. Samoin varusmiehille. Taajamaliikenteen karsimisen seurauksena loppuu lisäksi asioimis- ja työmatkaliikenteelle elintärkeä mahdollisuus päivittäiseen edestakaiseen matkustamiseen radanvarsitaajamista. Tästä esimerkkinä mahdollisuudet vierailla alueen keskeisissä matkailukohteissa Ähtärin Eläinpuistossa tai Tuurin kyläkaupassa. Nyt lakkautettavaksi suunniteltu ilta-ajan junavuoro on paluuliikenteen kannalta ensisijaisen tärkeä ja ilman tätä paluumahdollisuutta vähenee luonnollisesti myös aamu- ja päivävuorojen käyttö.

Mahdollisuudet julkisen liikenteen käyttöön tulee säilyttää myös maakuntakeskusten ulkopuolella. Toimivat julkiset yhteydet ovat osa taajamien elinvoimaisuuden ja palvelutarjonnan säilyttämistä, asukkaiden elinmahdollisuuksien ja tasa-arvon turvaamista sekä hallituksen ympäristö- ja ilmastopoliittisia linjauksia.

Adressi on allekirjoitettavissa 17.10.2010 saakka, jonka jälkeen se toimitetaan VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhaselle.

KIITOS KAIKILLE ADRESSIN ALLEKIRJOITTANEILLE JA ASIAA ETEENPÄIN AJANEILLE!

Adressin teksti on päivitetty vastaamaan viimeisiä tietoon tulleita muutoksia ja adressi kommentteineen on toimitettu eteenpäin.