Säilyttäkää Taivalkunnan koulu

Nokialla on esitetty Taivalkunnan kyläkoulua lakkautettavaksi säästötoimenpiteenä. Taivalkunnan koulu on vireä ja elävä alakoulu maaseudun keskellä. Oppilasmäärät ovat jatkuvasti kasvussa ja kylälle muuttaa uusia lapsiperheitä. Koulurakennus on remontoitu ja tulevana kesänä remontit jatkuvat.

Taloudellinen tilanne ei voi olla syynä säästöjen hakemiseen lasten kustannuksella. Lähikunnassa tehty selvityskin osoittaa, että koulun lakkauttaminen tuottaa ennen pitkää tappiota. Kyläkoulun säilyttämisen puolesta puhuu sen sijaan moni asia. Kyläkoulu on oppimisympäristö, jossa yksikään lapsi ei jää vaille huomiota. Opettajat ja koulun henkilökunta tuntevat kaikki toisensa ja lapsi uskaltaa pyytää neuvoa tai apua tarvittaessa. Kyläkoulu on paikka, jossa lapset saavat jatkaa lapsuuttaan pidempään yhteisillä leikeillä. Kiusaaminen huomataan pienessä koulussa nopeasti ja siihen puututaan heti. Kyläkoulussa yhteistyö koulun ja vanhempien välillä on hyvää.

Kylä ilman koulua ei houkuta lapsiperheitä rakentamaan kylään, yhteisöllisyys katoaa ja maaseutu autioituu. Lisäksi on hyvä muistaa, että kertyykö kyläkoulujen lopettamisella niin suuria säästöjä, että sillä voidaan palkata pahoinvoivien oppilaiden koulunkäyntiavustajat, kuraattorit yms. kun suuremmassa koulussa kiusaamista on paljon enemmän?

Tämä adressi kerää nimiä Taivalkunnan kyläkoulun säilyttämisen puolesta.

Terhi ja Timo Leskinen    Ota yhteyttä adressin tekijään