Tampere3:n virallinen nimi uudelleenharkintaan

Me tämän adressin allekirjoittaneet lämpimästi toivomme ja vetoamme, että uuden tamperelaisen korkeakoulun perustamiseksi 20.4.2017 perustetun säätiön jäsenet sekä muut hankkeessa mukana olevat tahot ottavat uudelleen harkintaan kyseiselle korkeakoululle annetun virallisen nimiehdotuksen "Tampereen uusi yliopisto", englanniksi "Tampere New University".

Perusteet tälle uudelleenharkinnan esittämiselle ovat seuraavat:

- Sekä suomenkielinen että englanninkielinen versio ehdotetusta nimestä eivät ole luontevaa suomen eikä englannin kieltä. Sujuvaksi englanniksi nimen tulisi paremminkin olla "New University of Tampere" ja suomeksi "Uusi Tampereen yliopisto". Adjektiivin "uusi" ja "new" käyttö nimen keskellä tekee siitä kankean ja keinotekoisen käyttää.

- Jos uudesta korkeakoulusta halutaan brändätä dynaaminen ja raikas moderni korkeakoulu, on ehdotettu nimi tämän imagon rakentamisen kannalta erittäin haitallinen. Mielenpainuvuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi nimen tulisi olla mahdollisimman ytimekäs ja lyhyt. Nimi on aina symboli eli merkki jollekin, samalla tavalla kuin esim. logo, ja siksi siihen tulisi sisällyttää vain kaikkein oleellisin tieto sen merkittävästä. Kuten Espoossa on nähty, nimenä toimii ytimekäs "Aalto-yliopisto" tai puhekielessä pelkkä "Aalto".

Ehdotuksesta saa sellaisen mielikuvan, että kyseessä on vain kompromissi, joka ei lopulta miellytä ketään, mutta joka ei myöskään suosi ketään. Me allekirjoittaneet haluamme ilmaista nimestä päättäneille tahoille, että olisiko tällä kertaa kuitenkin parempi jättää kompromissin käyttäminen ja ajatella aidosti uuden nimen sujuvuutta ja käytettävyyttä sekä tulevan yliopiston imagoa ja brändiä - riippumatta muista tekijöistä, kuten esim. nykyisistä Tampereen korkeakoulujen nimistä.

Tampereella 20.4.2017

Joonas Salmijärvi

opiskelija

Joonas Salmijärvi    Ota yhteyttä adressin tekijään

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Saat sähköpostiviestissä linkin vahvistaaksesi allekirjoituksesi. Tarkasta sähköpostisi (myös roskapostikansio).
Pitäisikö yleisestä asevelvollisuudesta luopua?