Tampereen seurakuntien puolesta

Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli on jättänyt kirkkohallitukselle esityksen Tampereen ev.lut seurakuntien lukumäärän radikaaliksi vähentämiseksi kymmenestä suomenkielisestä seurakunnasta neljään seurakuntaan (Harju, Tuomiokirkko, Messukylä ja Tampereen eteläinen seurakunta).

Seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto ja seurakuntaneuvostojen selkeä enemmistö ovat lausunnoissaan ilmaisseet kielteisen kantansa tuomiokapitulin esitykseen. Kapitulin itsensä asettaman selvitysmiesryhmän esitys ei myöskään tue kapitulin päätöstä.

Toteutuessaan kapitulin esittämä 4 + 1 -malli vieraannuttaisi työntekijät työyhteisöstä ja seurakuntalaisista sekä paisuttaisi entisestään seurakuntayhtymän raskasta hallintoa.

Me allekirjoittaneet vastustamme tuomiokapitulin esitystä seurakuntien määrän vähentämiseksi. Toivomme, että kirkkohallitus ottaa päätöstä tehdessään kohteliaimmin huomioon yhteisen kirkkovaltuuston ja seurakuntien enemmistön mielipiteen ja palauttaa asian uuteen valmisteluun sekä jättää kapitulin esityksen raukeamaan.