Vetoomus Tampereen sosiaaliasemien puolesta

VETOOMUS

Kaupunginhallitus on käyttämässä otto-oikeuttaan sosiaaliasemien lakkauttamisasiassa todennäköisesti kokouksessaan 15.3.2010.

Kuntalaisista kaikkein heikoimmassa asemassa olevat käyttävät sosiaalityön palveluita. Lastensuojelun tarpeessa olevat lapset ja heidän vanhempansa, vähävaraiset, työttömät, päihde- ja mielenterveysongelmaiset jne. eivät itse jaksa tai osaa puolustaa oikeuksiaan.
Kaupunginhallituksen on päätöksellään turvattava sosiaalityön palvelut kuntalaisille tasapuolisesti niin, että sosiaaliasemia ei lakkauteta. Vain muutaman sosiaaliaseman säilyttäminen ei ole palveluiden käyttäjien näkökulmasta tasapuolista vaan palveluiden saatavuus riippuu silloin siitä millä alueella asuu. Suunnitelluilla toimenpiteillä heikennetään merkittävästi palvelujen tarvitsijoiden oikeuksia ja rikotaan EU-direktiivin ohjeita lähipalveluiden sijoittamisesta.

Vetoamme kaupunginhallituksen jäseniin, ettei sosiaalisesti heikoimmassa asemassa olevien kuntalaisten asemaa edelleen kohtuuttomasti heikennetä. Alueellisina palvelut ovat sosiaalityön asiakkaiden saavutettavissa ja alueellisilla sosiaaliasemilla työntekijät tuntevat alueiden erityispiirteet. Yhtään sosiaaliasemaa ei pidä lopettaa.

Tampereella 11.3.2010

Pelastetaan Tampere asukkaille –liike