Tamperelaisen päätoimittajan Karri Kannalan erottava!

Tamperelaisen päätoimittaja Karri Kannala on toistuvasti esittänyt Tamperelainen-lehdessä mielipiteitä, jotka kyseenalaistavat journalistisen puolueettomuuden käsitteen. Hän on haukkunut koko lehden nimissä niin työttömät, maahanmuuttajat kuin vasemmalle nojaavan "suvaitsevaistonkin" toistuvasti käyttäen selvästi kieltä, jonka voi luokitella vihapuheeksi. Varsinkin Kannalan 9.12 julkaistu kirjoitus, Laiskuus tulee Tampereelle kalliiksi (http://www.tamperelainen.fi/blogi/345069-laiskuus-tulee-tampereelle-kalliiksi), sisältää sanamuotoja, jotka pyrkivät selvästi haukkumaan työtöntä kansanosaa, joka tällä hetkellä on noin 12 prosenttia Suomen populaatiosta. Hän on korjaillut monesti maahanmuuttajasanomisiaan ja puolustellut omia kirjoituksiaan lehden muulla täytteellä, mutta työttömien haukkumista hän kannattaa eikä häpeä millään tavalla.

Sitaatteja Kannalan pääkirjoituksista ja muita sanomisia:

"Työttömien, niin nuorten kuin iäkkäämpienkin, joukosta löytyy huolestuttavan suuri määrä niitä, jotka eivät ole koskaan olleet töissä tai eivät edes aio niitä hakea. Ryyppääminen, pilven poltto ja kotona vetelehtiminen on tehty tässä yhteiskunnassa liian kannattavaksi. Sosiaalituet ovat liian korkeita ja eristävät työtä pelkäävät vetelykset koteihinsa. Samalla he syrjäytyvät, putoavat lopullisesti pois työelämästä ja maksavat työssäkäyvälle väestölle maltaita."

"Meillä ei ole enää varaa nykyiseen hyvinvointiyhteiskuntaan. Työtä tehdään liian vähän, koska passivoiva sosiaaliturva kannustaa mieluummin makaamaan sohvalla, kuin tekemään töitä kymmenen euron tuntipalkalla. Laiskurit kuppaavat tuet sossusta, joka puolestaan repii eurot valtion sekä kunnan kaapuihin puettuna ja verokarhun avustamana työssäkäyvien selkänahasta. Töitä paiskivien tamperelaisten ostovoimaa ja palkkapottia siirretään siis laiskottelijoiden taskuun."

"Nuorten asenne hanttihommista ja matalapalkkaisista aloista on muutettava sellaiseksi, että työtä kuin työtä opitaan jälleen arvostamaan. Kahdeksan euron tuntipalkan kesätöistä täytyy olla nuorten lompakossa sellainen, että se tuntuu arvokkaalta. Näin ei tapahdu, jos kotona makaamisesta saa lähes saman rahan tekemättä mitään."

"Valtakunnankeskustelussa minua ärsyttää yksi asia: Finnair palkkaa ennätysmäärän uutta henkilökuntaa, mutta lentoemäntien ay-väki ei puhu siitä mitään, AKT:stä puhumattakaan. Lakkoilla kyllä osataan." (Ehkäpä Finnairin kannattaisi ensin hoitaa lakkoilijoiden ongelmat kuntoon ja sitten ostaa uudet koneet ja palkata lisää työntekijöitä)

"Kaupungin henkilöstömenot ovat ensi vuonna 667,1 miljoonaa euroa. Menot vähenevät 15,0 miljoonaa euroa tämän vuoden tilinpäätösennusteeseen verrattuna, sillä henkilötyövuosien arvioidaan vähenevän 166 henkilötyövuotta. Henkilöstömenoja vähentävät muun muassa organisatoriset muutokset ja eläköitymisen hyödyntäminen. Tämä on täysin oikea suunta." (Mitä Kannala ei mainitse on se että "organisatoriset muutokset" tarkoittavat potkuja ja "eläköitymisen hyödyntäminen" tarkoittaa eläkkeelle pakottamista)

”Kun tuntee sekä journalistisen että kaupallisen puolen, on paljon helpompi perustella ilmoitusasiakkaille, miksi jutut tehdään aina journalististen periaatteiden mukaan. Ilmoittajat ymmärtävät, että se on heidänkin etunsa, että lehti kiinnostaa lukijoita." (Journalistiset periaatteet näyttävät menevän Kannalalla tyyliin "skandaali ensin, puolueettomuus sitten")

"Virallisten tilastojen mukaan turvapaikanhakijoista 70 prosenttia on miehiä, suuri osa on hyväkuntoisia asevelvollisuusiässä olevia. Mediatietojen mukaan nämä hyväkuntoiset miehet maksavat meri- tai rekkakonttimatkoistaan tuhansia euroja. Enemmän kuin suomalaiset lomalennoistaan etelään. Pakolaisleirien naisilla ja lapsilla ei ole tällaisia rahoja." (Myöskään epäreilujen analogioiden teko ei ole Kannalalle vierasta. Eiköhän ihmishenki ole arvokas sukupuolesta riippumatta)

"Paikallisen uutis- ja puheenaihesisällön tuottamisessa arvostamme moniarvoisuutta, rasismin ja väkivallan sen kaikissa muodoissaan tuomitsemme, eivätkä ne kuulu minun tai lehden linjaan. Sananvapautta tulemme edistämään, se tarkoittaa myös sitä, että asioista pitää voida kirjoittaa ja keskustella eri näkökulmista, asiallisesti." (Moniarvoisuus käy Kannalalle vain, jos työn kiistaton, kyseenalaistamaton arvo on yksi niistä. Asiallisuutta Kannalan herjoista ei löydy)

Vastustamme, että tällainen työttömän kansanosan herjaus saa jatkua Tamperelaisessa. Tunnetusti Tampereella on jo yksi oikealle nojaava "puolueeton" lehti, emmekä tarvitse toista. Emme arvosta tapaa, jolla Kannala hakee Tamperelaiselle katsontakertoja skandaaleillaan. Ymmärrämme sanan- ja mielipiteenvapauden tärkeyden, mutta perustuslain mukainen vapaus ei anna lupaa herjata ketään.

Mitro Yönsini

Opiskelija ja vasemmistolaisajattelija