Tarvasmäen päiväkodin lakkauttamista vastaan

Hämeenlinnan Tarvasmäen kunnallisen päiväkodin lakkauttamista vastaan.

Tarvasmäen päiväkodin lasten vanhempina olemme saaneet 18.12.2014 tiedon siitä, että Tarvasmäen kunnallinen päiväkoti tullaan lakkauttamaan 1.8.2015. Olemme asiasta järkyttyneitä, vihaisia, pettyneitä. Kuinka näin voidaan tehdä kysymättä mielipidettä asianosaisilta? Miksi lasten etua ei ajatella? Kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa, Lasten ja nuorten lautakunnan sekä lasten ja nuorten palveluiden puitesopimuksessa nimenomaan painotetaan lasten oikeuksia ja yhteistyötä perheiden kanssa. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa toimittu Tarvasmäen päiväkodin tapauksessa.

Olemme olleet tietoisia yksityisestä päiväkotihankkeesta Tarvasmäkeen, mutta se, että tämä aie on sisältänyt päätöksen Tarvasmäen päiväkodin lopettamisesta ei ole ollut kenenkään tiedossa. Lisäksi paheksumme tapaa (lappu lapsen lokeroon) ja ajankohtaa jolloin asiasta on ilmoitettu – juuri ennen joulua. Monelta perheeltä on joulumieli poissa ja suuri huoli siitä, missä ja kenen hoidossa lapsemme syksyllä ovat, on aiheuttanut unettomia öitä.

Mielestämme perustelut valinnanvapaudesta päivähoidon suhteen eivät nyt toteudu ja Tarvasmäen päiväkodin lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan muihin kaupunkilaisiin nähden. Hämeenlinnan kaupunkistrategiassa 2014 -2020 ja kaupungin arvoissa nimenomaan painotetaan yhdenvertaisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä asukaslähtöisyyttä.  Olemme vanhempina tyytyväisiä Tarvasmäen päiväkodin toimintaan kokonaisuutena sekä pidämme henkilökuntaa ammattitaitoisena ja aidosti välittävänä. Nyt kun kunnallinen päiväkoti aiotaan lakkauttaa, vaihtoehtoja saada takuuvarmasti laadukasta varhaiskasvatusta ei ole, sillä vaihtoehtona Tarvasmäen alueella olisi vain yksityinen päiväkoti. Päiväkoti jota ei vielä ole. Emme tiedä Touhulan toiminnasta yhtään mitään, emme tiloista, emme hoitajista ja heidän pätevyydestään, emmekä varhaiskasvatussuunnitelmasta. Lisäksi meidän vanhempien omien sekä lähipiirien kokemuksiin perustuen yksi huolenaiheemme on henkilökunnan vaihtuvuus yksityisellä sektorilla. Miten taataan jatkossakin lapsillemme ne tutut ja turvalliset aikuissuhteet? Entäpä kaverisuhteet joita lapsemme ovat päiväkodissa luoneet? Lakkauttamalla Tarvasmäen päiväkoti lakkautetaan myös kaikki ne ihmissuhteet joita lapsemme ovat Tarvasmäen päiväkodissa luoneet. Tämä on valtavassa ristiriidassa Lasten ja nuorten lautakunnan sekä lasten ja nuorten palveluiden puitesopimuksen strategian kanssa ja aiheuttaa lapsille turvattomuuden tunnetta ja stressiä.

Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma ja lasten ja nuorten lautakunnan sekä lasten ja nuorten palveluiden puitesopimus pohjautuvat ajatukseen ”lapsen ja nuoren hyvästä päivästä”. Varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaan lapsen oikeuksia turvalliseen ja terveelliseen kasvuympäristöön sekä osallisuuteen heidän elämäänsä koskevissa asioissa. Lisäksi Hämeenlinnan kaupunki on mukana UNICEFin Lapsiystävällinen kunta-hankkeessa jonka edellytyksenä on, että lapsen oikeudet toteutuvat. Puitesopimuksen mukaan lasten ja nuorten palveluiden järjestämisessä halutaan korostaa lapsen oikeuksia ikäkautensa mukaiseen toimintaan ja toimintamahdollisuuksiin kaikissa tilanteissa. Toiminnan lähtökohtana on lapsi – ei organisaatio. Palvelukonseptia rakennetaan Hämeenlinnan eri kaupunginosiin lapsen iän, yksilöllisten edellytysten ja tarpeiden mukaan yhteistyössä perheiden kanssa. Palvelun laatukriteereihin kuuluvat mm. se, että kaikki oikeudet toteutuvat jokaisen lapsen kohdalla, lapsilla on ystäviä ja turvallisia aikuisia ja että lapsia koskevia asioita tarkastella koordinoidusti kokonaisuutena niin, että lapsia koskevassa päätöksenteossa ja toiminnoissa harkitaan ensisijaisesti lapsen etu. Lisäksi samassa sopimuksessa puhutaan lisärakentamisen toteuttamiseksi Äikäälän-Tarvasmäen alueen varhaiskasvatuksen tarpeisiin. Vanhempina koemme, että edellä mainitut asiat eivät ole toteutuneet tehtäessä päätöstä päiväkodin lakkauttamisesta, sillä asioita on tarkasteltu vain kustannusnäkökulmasta ottamatta huomioon lasten oikeuksia. Myöskään perheiden mielipiteitä palvelusetelikokeilusta, yksityisestä päiväkodista ja Tarvasmäen pk:n lakkauttamisesta ei ole kartoitettu.

Tarvasmäen päiväkodissa on useampia erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Huolenaiheena on myös se, että toteutuuko tasa-arvo heidän kohdallaan? Pystyykö yksityinen päiväkoti tarjoamaan vastaavanlaisia tukitoimia kuin kunnallinen päiväkoti? Miten toimii yhteistyö konsultoivien lastentarhanopettajien kanssa?  Kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaan erityisen tuen järjestäminen perustuu moniammatilliselle vuorovaikutukselle, mikä edellyttää ammattitaitoisia, yhteistyökykyisiä ja yhteisiin sopimuksiin sitoutuneita kasvattajia. Miten edellä mainittujen asioiden toteutuminen voidaan taata yksityisellä puolella? Lisäksi perheiden ja lasten eriarvoisuutta lisää jatkuva epävarmuus tulevasta. Ei pelkästään tulevan syksyn vuoksi, vaan myös jatkon kannalta: puhutaanhan palveluseteli-kokeiluista. Mitäs jos kokeilua ei jatketa tai se todetaan huonoksi? Tällöin Tarvasmäen alueelle ei jäisi muuta kuin yksityinen päiväkoti mikä ei ole tasa-arvoista alueella asuvia kohtaan.

Lisää huolenaiheita aiheuttaa myös esiopetuksen järjestäminen ja sen laatu. Palvelusetelikuvauksessa esiopetusta järjestetään vain tarvittaessa. Kuka määrittelee milloin esiopetusta järjestetään? Eriskummallista myös on, että palvelusetelin palvelukuvauksessa kerrotaan, että jos esiopetusta järjestetään, täytyy yksiköllä olla Espoon kaupungin hyväksymä esiopetussuunnitelma. Monella perheellä on tulevia eskareita jo ensi syksynä eikä eskarin toteuttamisesta ole tällä hetkellä mitään tietoa. Olemme myös pohtineet miten taataan se, että yksityinen päiväkoti toteuttaa Mini-Versoa ja kouluttaa henkilökuntaansa siihen? Lapsillamme täytyy olla tasa-arvon nimissä myös yhtäläinen oikeus Mini-Versoon yksityisen päivähoidon puolella, mikäli Tarvasmäen päiväkoti lakkautetaan.

Keskustelua vanhempien keskuudessa on myös herättänyt tapa, jolla yksityinen päiväkotiyritys on valikoitunut Tarvasmäkeen, miksi uutta kilpailutusta ei ole järjestetty? Huomion kiinnitti myös se, että kaikissa suunnitelmissa puhutaan vähintään 120-paikkaisesta päiväkodista ja nyt ilman mitään selvitystä on hyväksytty 84-paikkainen päiväkoti. Tarvasmäen nykyisessä päiväkodissa on paikkoja 60. Alueelle tulee siis hankkeen mukaisesti vain 24-paikkaa lisää. Tämän näemme hyvin lyhytnäköisenä, sillä alue kasvaa koko ajan ja kaupungin strategiassa on houkutella tänne lisää asukkaita. Jo pelkästään sen vuoksi ei Tarvasmäen päiväkotia pitäisi lakkauttaa. Säilyttämällä Tarvasmäen päiväkodin alueella säilyisi valinnanvapaus yksityisen ja kunnallisen päiväkodin välillä sekä taattaisiin laadukkaiden ja riittävien peruspalvelujen saanti niin potentiaalisille kuin jo täällä asuville asukkaille.

Koska epävarmuustekijöitä on uuden päiväkodin suhteen aivan liikaa, emme näe halukkuutta hakea palveluseteliä ja paikkaa uudesta päiväkodista. Kyseessä on kuitenkin pienten lasten elämä, jonka pitäisi olla kaupungin omienkin strategioiden mukaisesti etusijalla. Palvelusetelikuvauksessa on mainittu, että palveluseteliä ei ole pakko ottaa vastaan, mutta toisaalta seuraava huoli onkin sitten lasten tuleva sijoituspaikka kunnallisessa päivähoidossa, ja mahdollinen siirtyminen pahimmillaan joka vuosi uuteen yksikköön siirryttäessä hoidosta eskariin ja sen jälkeen kouluun. Tämä toisi sietämätöntä huolta ja risaisuutta lasten elämään, sillä kaverit, aikuiset ja hoitopaikat vaihtuisivat jatkuvasti.

Vastustamme Tarvasmäen päiväkodin lakkauttamista ja vetoamme, että asiaa harkitaan uudelleen niistä näkökulmista joihin kaupunki on itse sitoutunut ja että perheet, joita asia koskee, otettaisiin asian käsittelyyn mukaan.

Minja Kilpeläinen    Ota yhteyttä adressin tekijään