Teatteri Soittorasian ja TeatteriTalon kulttuuriyhdistys ry:n koti on TeatteriTalossa, Suomenkylässä!

Toiminta TeatteriTalossa on rakentunut sen käyttäjien varassa, eikä toimintaan ole kohdistunut rahallista tukea Porvoon kaupungilta; vaan toimintaa rahoitetaan toiminnan tuloilla sekä yksityisten säätiöiden myöntämillä tuilla.
Porvoon kaupungin tulisi subventoida myyntihintaa sen käyttötarkoituksen johdosta, jolloin myyntihinta jää pienemmäksi, mutta tulevaisuuden verotulot toiminnasta hyödyttävät kaupunkia vuosia eteenpäin.

Teatteri Soittorasia on perustettu vuonna 2007 ja Teatterimme on toiminut Suomenkylässä aivan alusta asti. Ensin yhteistyössä Suomenkylän koulun kanssa, jolloin harjoittelimme liikuntasalissa ja tavaroiden varastona oli ullakko. Koulun yhteydessä toimi myös teatterikerho vanhempainyhdistyksen tuella. Teatteri siirtyi vanhaan koulurakennukseen vuoden vaihteessa 2012, kun nykyistä TeatteriTaloa ei otettu osaksi päiväkotihanketta. TeatteriTalon vanha kiinteistö luo oman hengen toimintaan ja erityistä on juuri, se, miten saman katon alta löytyy myös puku- ja rekvisiittavarasto, joka on lasten ja nuorten käytettävissä aina. Puvut ja tarpeisto on tärkeä osa työskentelyä ja tähän tulee olla mahdollisuus, kuten taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmakin vaatii. Pihapiiristä löytyy kaksi upeaa luonnonkatsomoilla varustettua kesäteatterinäyttämöä, joissa istutaan vilteillä ja otetaan rennosti ja nautitaan esityksestä ja tietenkin kesästä.

Talo on palvellut toimintaa hyvin ja on tällä hetkellä se ainoa mahdollisuus toimia Porvoossa. Keskustan läheisyys on tullut porvoolaisille tutuksi ja Helsingistä sekä naapurikunnista on helppo tulla. Tilat mahdollistavat esitykset, jotka tulevat teatterista ensimmäisenä mieleen. Olemme toimineet myös osana matkailua vuodesta 2009 tarjoten erilaisia opastuksia, kierroksia sekä ryhmäohjelmia retkeläisille. Kävijämäärä vuositasolla on noin reilut 5000 vierailijaa.

Merkittävin toimintamuoto on taiteenperusopetus, joka on lähtenyt kymmenestä lapsesta ja kasvanut tämän syksyllä 2018; 130 lapseen ja nuoreen. Moni on myös jättänyt harrastuksen aloittamatta toimitilan epävarmuuden vuoksi. Ympäröivä luonto on myös omiaan luovaan toimintaan niin kesäleireille, joiden suosio kasvaa joka vuosi. Kesällä 2017 järjestimme kaksi leiriviikkoa ja osallistujia oli yhteensä 28, kun taas tänä vuonna, 2018, leiriviikkoja järjestettiin kolme ja osallistujia 39. Lisäksi olemme sopineet yksityiseen päiväkotiin taiteen perusopetuksen varhaisiän opetustoiminnan järjestämisestä, sekä alustavasti tehneet sopimuksen ja toimintasuunnitelman yksityisen ryhmäperhepäivähoidon teatterimuskaritoiminnan käynnistämisestä TeatteriTalolla. Syksyllä 2019 päiväkodin toiminnan jatkuessa Suomenkylässä, voidaan jatkaa yhteistyötä ja mahdollistaa lastenkulttuurin saavutettavuus myös heille.

Pihapiirin suojaisuus ja sijainti kerää kiitoksia, eikä liikenne aiheuta turhia vaaratilanteita. Lapsien ja nuorten oma-aloitteinen kulkeminen harrastuksiin on erinomainen, kun Suomenkylään on koko matkalla jalankulku- ja pyörätiet. TeatteriTalon remontin myötä myös esteettömyys tulee sisäänkäynneissä paremmin huomioiduksi.

Teatteri Soittorasian kasvun myötä olemme pystyneet myös tarjoamaan työskentely mahdollisuuksia entistä enemmän. Taiteen perusopetuksessa työskentelee kaksi pysyvää opettajaa ja lisäksi 3-4 vierailevaa opettajaa, jotka ovat kaikki ammattilaisia. Teemasynttäreitä varten koulutamme omat synttäriemännät ja -isännät, joita työskentelee tällä hetkellä kuusi. Kesäisin työllistämme 1-2 nuorta kesätöihin. Tulevaisuudessa pyrimme kaksikielistämään toimintaamme entistä enemmän.

Lastenteatterin manifesti (TAIKE: www.taike.fi/fi/taide-on-lasten-2016)
Lastenteatteri on sijoitus tulevaisuuteen.
Teatterissa on syvyys, ilo ja elämä.
Teatterin ja draaman tekeminen, kokeminen ja jakaminen antavat kasvavalle lapselle mahdollisuuden katsoa maailmaa toisen silmin ja luoda uudenlaista tulevaisuutta.
Teatterin äärellä oleminen vahvistaa lapsen omaa aktiivisuutta, luovuutta ja kykyä toimia yhdessä.
Edistä lastenteatteria, yhteinen elämys on askel kohti yhteistä huomista!

Teatteri Soittorasia ja TeatteriTalon kulttuuriyhdistys ry.

43828609_2060290877356179_627148500336902144_o.jpg

Teatteri Soittorasia ja TeatteriTalon kulttuuriyhdistys ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Teatteri Soittorasia ja TeatteriTalon kulttuuriyhdistys ry. voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…