Teiskolaisille varmistettava palveluiden saavutettavuus

Teisko oli aikoinaan itsenäinen kunta, mutta liittyi Tampereeseen. Liittymisvaiheessa luvattiin säilyttää alueella hyvät palvelut. Palvelujen vähenemisen lisäksi on nyt tehty alustavia suunnitelmia joukkoliikenteen vyöhykkeiden lisäämisestä Teiskon alueelle.  Tämä johtaisi linja-automaksujen korotuksiin. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että välttämätön sosiaali- tai terveydenhuollon käynti maksaisi Teiskolaiselle moninkertaisesti verrattuna keskustassa asuvalle Tamperelaiselle.

Tällainen muutos loisi eriarvoisuutta kuntalaisille ja vaikeuttaisi etenkin köyhien mahdollisuuksia käyttää palveluja. Koska palveluja on jo keskitetty, tulee Teiskon alueella asuville varmistaa palvelujen saavutettavuus yhdenvertaisesti muiden kuntalaisten kanssa. Tämä tarkoittaa, ettei joukkoliikenteeseen saa muodostaa Teiskon alueella asuville vyöhykerajoja. Lisäksi joukkoliikenteen vuorojen määrät tulee säilyttää riittävinä.

Adressi tullaan luovuttamaan Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle.

Adressin tekijä: Sirpa Pursiainen

Teiskossa 23.3.2015