Tekojää Vantaan Kartanonkoskelle!

Vaadimme, että Vantaan kaupunki rakentaa Kartanonkosken urheilukentälle tekojään, jotta saamme lapset pimeinä ja lumettomina talvi-iltoina television ja tietokoneiden äärestä ulkoilemaan.

Luistelu on ainoa talvilaji, jota Etelä-Suomessa voi kodin lähellä nykyisin harrastaa. Vantaalla ei ole yhtään ulkotekojäätä. On kohtuutonta ja epäekologista, että lapsia joudutaan kuskaamaan luistelemaan autolla Helsingin puolelle.

Kartanonkosken tekojää houkuttelisi varmasti luistelijoita myös kasvavilta lapsiperhealueilta Ylästöstä, Tammistosta, Pakkalasta ja muualtakin Vantaalta. Lisäksi lähiseudun koulut ja päiväkodit voisivat hyödyntää jäätä.

Esimerkiksi Kartanonkosken koulun liikuntatilat ovat käymässä ahtaiksi. Vieressä oleva tekojää helpottaisi tilannetta marraskuusta maaliskuuhun, kun lapsia ei tarvitsisi kuljettaa bussilla urheiluhalleihin muualle.

Päättäjät, pitäkää vaalilupauksenne ja muistakaa lapset. Vantaalla raha on tiukassa, mutta tämä investointi ei olisi kohtuuton verrattuna esimerkiksi liikuntahalleihin ja hiihtoputkiin. Jäärata olisi ennaltaehkäisevää lapsi- ja nuorisotyötä. Kartanonkosken vähäinenkin nuorisotila kutistuu entisestään, kun Kartanonkosken koulu tarvitsee tiloja käyttöönsä. Tekojää olisi luonteva "nuorisotila" – vastapainona Jumbolle ja Flamingolle.

Vantaan kaupunki vetosi kustannuskysymyksiin, kun se viime syksynä hylkäsi tekojäähankkeen Hakunilassa. Kumpi on taloudellisesti edullisempaa: lasten ja nuorten hyvinvoinnin ylläpitäminen ja ongelmien ennaltaehkäisy vai ongelmien hoitaminen?

Vuodenvaihteen jälkeen me Kartanonkosken ja lähiseudun asukkaat saimme nauttia vajaan viikon luonnonjäästä Kartanonkoskella. Jäällä riitti joka ilta ja viikonloppuna naapureita ja koulukavereita. Lapsia ei kerrankin tarvinnut maanitella ulos. Jää ehti sulaa ennen kuin suuri osa koululuokista ja päiväkotiryhmistä ehti luistelemaan. Tulevina talvina tilanne on todennäköisesti samanlainen.

Vantaan päättäjät. Olkaa viisaita ja toimikaa nopeasti. Keinojää pitää rakentaa nyt, kun lapset ovat vielä lapsia, ei kymmenen vuoden kuluttua.

Parhain terveisin, allekirjoittaneet