Terveydellä ei ole hintalappua

Terveydellä ei ole hintalappua!
Vetoomus eduskunnalle; terveydenhuoltopolitiikka on saatettava lain edellyttämään kuntoon ja tehdyt virheet korjattava nopeasti

Me allekirjoittaneet vaadimme uutta eduskuntaa pikaisesti korjaamaan edellisten hallitusten ja muiden päättäjien aikaansaaman terveydenhuollon alasajon. Se on ajettu häpeälliselle tasolle. Vaadimme myös, että terveydenhuoltoon liittyvien lakien noudattamista valvotaan ja asetetaan riittävän kovat sanktiot lakien noudattamatta jättämisestä. Vaadimme pikaisesti lisää niitä resursseja, joiden avulla ongelmat voidaan korjata.

Samaan aikaan kun edellinen hallitus Kokoomuksen ja Keskustapuolueen johdolla on vaatinut pidempiä työuria, ovat samaiset päättäjät omilla päätöksillään olleet leikkaamassa resursseista ja ajamassa alas terveydenhuoltoa tilanteeseen, jossa sairastunut ihminen laitetaan jonottamaan kohtuuttoman pitkiä aikoja tutkimuksiin ja hoitoihin. Jonottaminen on kaikille osapuolille kalliimpaa kuin hoitaminen. Tällainen toiminta on kohtuutonta ja lisää ennenaikaisille eläkkeille siirtymisiä.

Meillä ei todellakaan ole tällaiseen holtittomuuteen varaa. Meillä ei ole varaa siihen, että Valvira joutuu jatkuvasti asettamaan miljoonien eurojen uhkasakkoja liian pitkistä jonoista. Se on toimintaa, jossa kenelläkään ei ole hyvä olla ja se vähentää myös potilasturvallisuutta. Meillä ei ole varaa menettää yhtään ihmistä, yhtään nuorta turhille työkyvyttömyyseläkkeille, jotka olisivat estettävissä hyvällä hoidolla.

Meillä ei ole varaa siihen, että julkisilla varoilla rakennetuissa sairaaloissa yksityislääkärit ottavat potilaita vastaan. Julkisen sairaanhoidon on kyettävä käyttämään tiloja omassa toiminnassaan ympäri vuorokauden ja tarjottava tasa-arvoisesti palvelua kaikille potilaille. Julkisen puolen lääkäri ei voi päivällä sanoa potilaalle, että leikataan puolen vuoden kuluttua, mutta jos on rahaa, leikataan täällä samassa paikassa jo illalla.

Jonottaminen tulee yhteiskunnalle kalliiksimmaksi verrattuna siihen, että esimerkiksi työikäisen sairaus diagnosoidaan ja hoidetaan nopeasti. Mitä pidempään sairastunut jonottaa, sitä enemmän hän käyttää yhteiskunnan palveluita, jotka maksetaan yhteisistä verovaroistamme.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että rahan tuhlaus lopetetaan ja sairaudet diagnosoidaan ja hoidetaan nopeasti.

Päättäjien ei pidä unohtaa inhimillistä kärsimystä, minkä sairastuminen aiheuttaa sairastuneelle ja hänen läheisilleen. Läheinenkin voi sairastua tai uupua hoitaessaan sairastunutta omaista.

Tule mukaan vaikuttamaan! Allekirjoita adressi paremman terveydenhuollon puolesta. Adressi tullaan luovuttamaan eduskunnan uudelle sosiaali- ja terveysministerille hallituksen ja eduskunnan palattua kesälomalta.

Kirkkonummella 30.5.2011

Tiedustelut: Pekka M. Sinisalo, puheenjohtaja, Kirpeä ry. pekka.sinisalo@kirkkonummi.fi 040 567 3945, Jaana Manninen, varapuheenjohtaja, Kirpeä ry. jaana.manninen2@gmail.com, Jaana Andersin, Kirpeä ry. jaana.andersin@kirkkonummi.fi