Järvenpään lukion terveydenhoitajan pysyttävä täyspäiväisenä

ADRESSI JÄRVENPÄÄN LUKION TERVEYDENHOITAJAN SÄILYTTÄMISEKSI TÄYSPÄIVÄISENÄ LUKIOLLA

Järvenpäässä on suunniteltu tehtävän vähennyksiä, mitkä näkyisivät käytännössä esimerkiksi Järvenpään lukiolla. Konkreettisesti se tarkoittaisi lukion opiskelijoille, että he pystyisivät tapaamaan terveydenhoitajan kerran tai kaksi viikossa - jos hyvä tuuri käy.

Vaadimme, että kaupungin miinuksella olevaa budjettia ei korjata Järvenpään lukiolaisten kustannuksella. Vaadimme, ettei Järvenpään lukion terveydenhoitajaa osa-aikaisteta, vaan pikemminkin hänen rinnalleen palkattaisiin psykologi, kuraattori tai toinen terveydenhoitaja.

Järvenpään lukiossa opiskelee vuosittain noin tuhat (1000) opiskelijaa. Marraskuussa valmistuneen Suomen Lukiolaisten Liiton tutkimuksen mukaan 14% lukiolaisista voi erittäin huonosti ja heillä voi havaita vakavan masennuksen oireita. Järvenpään lukiossa se tarkoittaa 140 opiskelijaa. Viime vuoden sisällä tapahtuneiden kouluammuskeluiden takia on väärin edes harkita nuorten terveyspalveluiden karsimista. Sekä Jokelan että Kauhajoen tapahtumat ovat koskettaneet läheisesti monia Järvenpään lukion opiskelijoita, eikä kukaan halua lisää samanlaisia tapahtumia. Siksi Järvenpään lukion terveydenhoitajan osa-aikaistaminen on järjetön idea. Luokattomassa lukiossa terveydenhoitaja on ainoa, joka pystyy seuraamaan kaikkien vuosiluokkien kehittymistä. Hän on myös ainoa sosiaali- ja terveystoimen edustaja koko lukiossa.

Kyse on vakavasta asiasta, sillä Järvenpään lukiossa terveydenhoitajasta on tullut lähes mielenterveyshoitaja. Kynnys mennä puhumaan omasta ahdistuksesta on hyvin alhainen kun kyseessä on terveydenhoitaja. Myös jo tieto, terveydenhoitaja on paikalla, helpottaa lukiolaisia.

Kaupungin budjettia varten tarvittavat karsinnat tulee tehdä muualta eikä missään nimessä nuorien kustannuksella. Vaadimme myös, ettei asia jää vain puolueiden ääniharavaksi, vaan ongelma ratkaistaan lopullisesti.

Tukemalla tätä adressia ilmaiset samalla mielipiteesi terveydenhuoltoon liittyvien palveluiden vähentämisestä.

TÄMÄ ADRESSI ON 100% OPISKELIJALÄHTÖINEN

Päivitys 17.10.2008 klo 14.45
Kaupunginjohtaja Kukkonen on poistanut lukion terveydenhoitajan osa-aikaistamissuunnitelmat sosiaali- ja terveyslautakunnan budjettiesityksestä. Myös kaupunginhallituksen puheenjohtaja Reino Taurovaara on luvannut säilyttää terveydenhoitajan lukiolla täyspäiväisen. Jatkamme kuitenkin kampanjaa kunnes budjetti on hyväksytty kaupunginvaltuustossa ILMAN lukioon kohdistuvaa vähennystä. Luovutamme adressin kaupunginhallitukselle 27.10 ja samalla vaadimme asenteenmuutosta, jotta vastaisuudessakaan meidän ei tarvitse taistella terveydenhoitajamme puolesta!

Kiitos kaikille allekirjottaneille, jokainen nimi on tärkeä! Taisto jatkukoon!
t. Sonja Huttunen

Lukion opiskelijat    Ota yhteyttä adressin tekijään