Terveyspalvelut säilytettävä Jäälissä jatkossakin

http://openclipart.org/image/800px/svg_to_png/22743/papapishu_Doctor_examining_a_patient.png*** PÄIVITYS 1.2.2013 ***
Adressin tekstiä on muutettu alkuperäiseen verrattuna siten, että on lisätty tieto vuokrasopimuksen jatkosta toukokuun loppuun. Samoin on lisätty palvelumalli2020 suunnitelmasta löytyneitä tietoja
***

** Päivitys 13.2.2013  *** Lisätty allekirjoittaneiden määrä ja korjattu adressin alullepanijoiden nimikkeet vastaamaan nykytilaa

HUOM! Adressin täyden näkyvyyden takaamiseksi
: olkaa ystävälliset ja jakakaa tämä www-osoite käyttäen kaikkia mahdollisia kanavia: Facebook, Google+, Twitter, Sähköposti, pikaviestimet ym. Kohdentakaa viestintä sähköpostitse henkilöille jotka ovat jääliläisiä tai jäälimyönteisiä!

Tällä hetkellä Jäälin palveluvarustukseen kuuluvat äitiys- ja lastenneuvola, terveydenhoitajan ja hammaslääkärin vastaanotto.

Kiimingin valtuusto päätti kokouksessaan 13.12.2010 (§ 74) että ”Jäälin suuralueella on säilytettävä lähipalveluina terveysneuvolapalvelut ja hammashuoltopalvelut, eikä kyseisiä palveluita saa siirtää kirkonkylälle”.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden johtavat viranhaltijat ovat ilmoittaneet, että Jäälin terveyspalvelut siirretään Kiimingin terveysasemalle laajennuksen valmistuttua vuodenvaihteessa 2012-2013. Alueen asukkaat saivat tietää suunnitelmista paikallislehti Rantapohjan uutisesta 18.10.2012, jossa kerrottiin että tilojen vuokrasopimus irtisanotaan vuodenvaihteessa. Päätös oli ristiriitainen, sillä se poikkesi valtuuston voimassaolevasta päätöksestä, eikä tuleva kaupunginvaltuustokaan ollut vielä hyväksynyt palveluverkkosuunnitelmaa. Tilojen vuokrasopimus on sittemmin jatkettu kevään vuoden 2013 ajalle, mutta käsittelyssä oleva Oulun palvelumalli2020 sisältää edelleen Jäälin terveyspalveluiden lakkauttamisaikeen.

Jääli on yksi Uuden Oulun kasvavista suuraluista, täällä asuu yli 2000 alle kahdeksantoistavuotiasta asukasta. Alueellamme asuu siis paljon nuoria perheitä, jotka tarvitsevat neuvolapalveluita. On kohtuutonta lähettää lapsiperheitä ja odottavia äitejä harvakseen kulkevilla julkisilla kulkuvälineillä Kiiminkiin. Kaikilla perheillä ei ole mahdollista pitää kahta autoa, jos toinen vanhemmista on töissä.

Jäälin kouluissa on tällä hetkellä lähes 800 oppilasta. Oppilaat käyttävät Jäälin hammashoitolan palveluita. Olisi järjetöntä kuljettaa tälläista koululaismäärää Kiimingissä saamassa hammashoitoa. Jääliläiset vanhukset ovat käyttäneet paikallisia terveydenhoitajan palveluita, keskittäminen tulisi johtamaan ikäihmisten terveydentilan heikkenemiseen.

Näin suuren asiakasmäärän kuljettaminen Jäälin ja Kiimingin välillä tulisi yhtä kalliiksi kuin paikallinen lähipalveluna toteuttava vastaanotto. Henkilökuntaa tarvittaisiin Kiimingissä kuitenkin samanverran kattamaan jääliläisille tarjottava palvelutarjonta, eikä säästöä saataisi, päinvastoin.

Me 692 allekirjoittanutta vaadimme, että Jäälissä terveys-, neuvola- ja hammashuoltopalvelut säilyvät lähipalveluina Jäälissä jatkossakin.

Jääliläisten asukkaiden puolesta,
13.2.2013

Kari Tiri, Jäälin suuralueen yhteistyöryhmän puheenjohtaja
Jari Laru, Jäälin asukasyhdistyksen puheenjohtaja