"Thaimaaseen" ainoaksi sallituksi Thaimaa-nimen illatiivimuodoksi

Me allekirjoittaneet vaadimme, että suomen kielen lautakunta määrää "Thaimaaseen"-taivutuksen ainoaksi sallituksi Thaimaa-nimen illatiivimuodoksi. Kilpaileva muoto "Thaimaahan" tulee siis virallisella päätöslauselmalla julistaa virheelliseksi, ja sen käytöstä on langetettava sakkorangaistus.

"Thaimaaseen"-taivutus on vakiintunut suomalaisten puheeseen ja kirjoitukseen: yksinkertainen Google-haku löytää "Thaimaaseen"-muodolle jo 90300 käyttöä siinä missä vanhahtavalla "Thaimaahan"-muodolla näitä on enää 35200. Nämä luvut kertovat kaunistelematonta totuutta Suomen kansan syvien rivien kielitajusta, johon myös kielenhuollon tulee pyrkiä normatiivisissa määräyksissään mukautumaan.

Vanhentuneen ja epäjohdonmukaisen "Thaimaahan"-muodon puolustelijat perustelevat mieltymystään sillä, että he mieltävät "Thaimaa"-nimen koostuvan nimestä "Thai" ja suomen kielen sanasta "maa". Näin siis Thaimaa olisi rakenteeltaan samantapainen sana kuin vaikkapa "Ahvenanmaa" tai "Pohjanmaa", joten sitä pitäisi heidän mukaansa myös taivuttaa saman kaavan mukaan. Tämä rinnastus on kuitenkin virheellinen, sillä nimi "Thai" on yksitavuinen ja selkeästi vierasperäinen, ja syntyperäinen suomalainen kielitaju on aina pyrkinyt mieltämään tällaiset sanat kiinteäksi osaksi useampitavuista kokonaisuutta. "Thaimaa"-sana ei siis ole tavallisen suomen kielen käyttäjän mielestä sen enempää yhdyssana kuin vaikkapa "Espoo", ja eihän kukaan sano menevänsä "Espoohon", vaikka nimen lopussa oleva jokea tarkoittava "oo" (alkujaan ruotsin "å") taipuukin "oohon".

Useimmiten "Thaimaahan"-muodon puolustelijoiden motiivina onkin pelkkä itsekeskeinen pätemisen tarve ja halu terrorisoida matkailuaiheisia keskusteluja. Me allekirjoittaneet vaadimme täten siis myös, että Thaimaa-sanan taivutuksella pätijät asetetaan edesvastuuseen tietoliikenteen häirinnästä.

Sakarias Lehtomäki    Ota yhteyttä adressin tekijään