Tiemaksut venäläiset rekoille

Venäläisten rekkakuljetukset Hangosta Etelä-Suomen halki Venäjälle ovat kasvaneet räjähdysmäisesti viimeisen vuoden aikana. Rekkaliikenteen lisääntyminen aiheuttaa lisää turvallisuusongelmia maanteillä ja pahoja, jopa ihmishenkiä vaatineita onnettomuuksia on jo tapahtunut. Samalla rekkaliikenteen aiheuttama rasitus tiestölle on myös vastaavasti lisääntynyt merkittävästi.

Samaan aikaan kotimaiset ammattiautoilijat kärsivät kohonneista polttoainekuluista ja konkurssiaallon uhka alalla on jälleen kerran kasvanutt pelottaviin mittasuhteisiin. Sujuva kotimainen tavaraliikenne on kuitenkin monella alalla suoranainen varsin huomattava ja esimerkiksi sujuva elintarvikehuolto on kansantaloudellisestikin jopa elinehto.

Näistä kahdesta syystä johtuen Suomen kautta kulkeville venäläisille rekoille tulee asettaa toistaiseksi väliaikainen tiemaksu joka korvaa lisääntyneestä liikenteestä aiheutuneet tiestön ylläpito- ja korjauskulut. Tämän lisäksi tiemaksujen tuottoja voidaan ohjata kotimaisille ammattiautoilijoille suunnattuun polttoaineverotuksen kevennykseen. Tiemaksu voisi hyvin olla 1000 euroa jokaista Hanko-Vaalimaa tai vastakkaiseen suuntaan tehtyä matkaa kohden. Näillä varoilla voidaan sitten tukea kotimaista elinkeinoa ja lisätä turvallisuutta maanteillä.

Adressi luovutetaan valtiovarainministerille lokakuun lopussa.