AMK Tikkarinteen pysäköintialue...

Tämä vetoomus on osoitettu sekä Joensuun kaupungin pysäköinninvalvonnalle että pysäköintialueiden suunnittelijoille!

Pohjois-Karjalan AMK/AMO Tikkarinteen yksikön opiskelijapysäköintialue on suurella tyylillä alimitoitettu. Parkkiruutuja on arviolta noin 200, kun koulussa on 1300 opiskelijaa. Jos opiskelijalla ei ala koulu heti aamulla 8.00, vaan hän tulee vaikka tuntia myöhempään, parkkiruudun saaminen on täysi mahdottomuus. Miksi Joensuun kaupunki ei ole ottanut mitään kantaa tähän asiaan ongelman ratkaisemiseksi, vaikka tämä on ollut olemassa jo vuosia, siitä on tehty lukuisia ilmoituksia ja negatiivinen ilmapiiri sen ympärillä kasvaa koko ajan. Parkkialueiden ympäristöä on koristeltu erilaisilla puistoistutuksilla ja nurmikaistaleilla, jotka vievät aivan turhaan ainakin 40 lisäpaikan tilan. Läheisten laitosten/kauppojen parkkeihin autoja ei voi jättää, koska ne on varattu kyseisten yritysten asiakkaille. Sakkoja on tullut niistäkin, ilmeisesti henkilökunnan oman valvonnan toimesta.

Myös Joensuun kaupungin pysäköinninvalvonta on huomannut tämän erittäin tuottoisan rahareiän, ja käy alueella tunnin välein jakamassa parkkisakkoja niille autoille, jotka on pysäköity esim. parkkialueen sisälle ruutujen välittömään läheisyyteen nurmikolle, missä niistä ei taatusti ole kellekään haittaa. Moni opiskelija tulee jopa 80km päästä joka aamu, mutta parhaimmassa tapauksessa myöhästyy tarkoituksella tunneilta, jää odottamaan että jostain vapautuisi ruutu, ettei olisi pois lähtiessä pikavoittoa pyyhkijänsulan alla. Itse olen muuttanut vieraalta paikkakunnalta tänne opiskelemaan, enkä ole ennen tätä aamua saanut sakkoa näin epä-inhimillisen tarkan valvonnan takia.
Toinen asia mikä ihmetyttää suuresti on valvojien ERITTÄIN röyhkeä ja välinpitämätön käytös. Jos heiltä kysyy neuvoa lähimmälle parkkialueelle, mihin auton voisi jättää, tulee vain kylmä vastaus "Se ei ole minun päänsärkyni! Mutta siihen et sitä autoa jätä tai sakko tulee!" Jonkinasteinen inhimillisyys ja käytöstavat luulisi kuuluvan tuohonkin "palveluammattiin". Tälläinen käytös on ainakin muualta muuttaneen, kaupungista ja sen paikoista muutenkin vielä niin tietämättömän silmissä erittäin masentava tekijä.

Pitkällä tähtäimellä katsottuna tämä asia voi alkaa vaikuttamaan opiskeluyksikön imagoon ja vähentää opiskelijakantaa, koska pitkien välimatkojen ja suppeiden julkisten yhteyksien takia omalla autolla kouluun tuleville kertyy kohtuuttomasti lisäkustannuksia pysäköintilan puutteen takia. Myös jo koulussa olevien opiskelumotivaatio on kärsinyt jatkuvasta, kohtuuttomuudella jaetuista sakoista ja niiden "pelosta".

Vaadimme Joensuun kaupunkia tekemään selvitystä tämän jo legendaksi muodostuneen asian ratkaisemiseksi ja kaupungin muuten valtakunnallisesti positiivisen maineen ylläpitämiseksi.

Tulemme luovuttamaan tämän adressin Joensuun kaupungin asiasta vastaaville päättäjille.