Töölönlahden Hakuna Matata -suplautavuokraamon pelastamiseksi

hakuna.jpg

Me allekirjoittaneet vaadimme Helsingin kaupungin rakennusvirastoa harkitsemaan uudelleen päätöstä olla jatkamatta Hakuna Matata Sup Rentalin vuokrasopimusta Töölönlahdella.

Hakuna Matata -suplautavuokraamosta on tullut kaupunkilaisten rakastama olohuone. Se edustaa kaupunkilaisille hyvää tuulta, uusia ystävyyksiä ja yhdessäoloa ilman ostopakkoa. Vuokraamon seinälle on kiinnitetty kyltti, joka kutsuu ohikulkijat viettämään aikaa vuokraamon lepotuoleilla ja matoilla, vaikka rahaa suplaudan vuokraamiseen ei olisikaan.

Hakuna Matata Sup Rental on tarjonnut kaupunkilaisille ja matkailijoille mahdollisuuden virkistäytymiseen, ulkoiluun ja liikuntaan – mahdollisuuden tehdä keskustassa muutakin kuin shoppailla tai kännätä. Siitä on tullut suosittu turistikohde. Hakuna Matata edustaa innovatiivista kaupunkitilan käyttöä, luovaa ja kansainvälistä Helsinkiä. Se edustaa Helsinkiä, jota rakennetaan kaupunkilaisten ehdoilla.

Töölönlahti on erinomainen kohde suppailemiseen, sillä se on suojassa avomeren aalloilta sekä onnettomuusriskin aiheuttavalta meriliikenteeltä. Se sopii suppailuun siis myös heille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta laudan päällä melomisesta.

Helsingin kaupunki kertoo edistävänsä merellisten kohteiden kehittämistä. Esimerkiksi Helsingin kaupungin valmisteleman merellisen strategian mukaan ”merellisyyttä ei ole toistaiseksi hyödynnetty riittävästi kaupungin vetovoimatekijänä eikä sen mahdollisuuksia ole täysimittaisesti hyödynnetty”. Lisäksi strategiaa viedään käytäntöön kärkihankkeilla, joiden liikkumisohjelmassa todetaan: ”Liikkuminen ja sen aloittaminen halutaan tehdä houkuttelevaksi ja helpoksi. - - Kaupunki suunnitellaan ja rakennetaan tavalla, joka ottaa erilaiset käyttäjät huomioon.

Myös kaupungin pormestari Jan Vapaavuori on määritellyt Merellisen strategian laatimisen yhdeksi prioriteettihankkeistaan. Jos kaupunki näin vimmalla haluaa todella kehittää merellisiä kohteitaan, miksi se samalla tuhoaa jo valmiiksi suositun ja toimivan kohteen?

Hakuna Matata -suplautavuokraamo on kahden nuoren yrittäjän sinnikkään työn tulos. Se on tarjonnut joka kesä työpaikan kuudelle nuorelle. Helsingin kaupunkistrategian mukaan ”koko kaupunkia kehitetään alustana kokeiluille ja uutta luovalle elinkeinotoiminnalle”. Vaadimme, että Helsingin kaupunki noudattaa omaa politiikkaansa muuallakin kuin pelkissä korulauseissa.