Tuloperusteinen, yhtenäinen maksukatto terveydenhuollon palveluihin ja lääkkeisiin

Lääkemenoihin sekä terveydenhuollon palvelumaksuihin tulee luoda tuloperustainen maksukattojärjestelmä. Maksukaton tulee sisältää lääkemenot, sairaankuljetus ja kaikki terveyspalvelut avopalveluista erikoissairaanhoitoon.

Lisäksi maksukattoon tulee tehdä sähköinen järjestelmä, jotta kaikki saavat maksukaton täyttyttyä automaattisesti ilmaisen terveydenhuollon sekä lääkkeet.   Tuloperusteisella maksukatolla, joka kattaa kaikki terveydenhuollon kulut, voidaan inhimillistää vaikeasti sairaiden ja paljon sairastavien tilannetta.

Adressi luovutetaan Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle sekä eduskuntaryhmien puheenjohtajille syksyllä 2016.

Taustaa ja perusteluja:

Hallituksen nostettua lääkkeiden omavastuuosuuksia ja sekä samanaikaisesti korottaessa sosiaali- ja terveyspalvelujen omavastuuosuuksia paljon sairastavien tilanne on kärjistyy. Vaikeasti ja paljon sairastava elää jo tällä hetkellä usein köyhyysrajan alapuolella.

Tällä hetkellä lääkekatto ja terveyspalvelujen maksukatto ovat erillisiä. Vuonna 2016 Kunnallisen terveydenhuollon maksukatto on 691 euroa ja lääkekatto vuonna 2016 on 610,37 euroa.

Kunnallisen terveydenhuollon maksukatossa on kuitenkin vielä sellainen aukko, että lyhytaikaisesta laitoshoidosta peritään maksukaton täytyttyäkin vielä 22,80 euron hoitopäivämaksu (vuonna 2016). Maksukattoon eivät myöskään kuulu hammashoito ja sairaankuljetus. Sairaanhoitoon liittyvien matkakustannuksen omavastuuta yhdensuuntaiselta matkalta on korotettu 16 eurosta 25 euroon.

Lääkekorvausten alkuomavastuu on vuoden 2016 alusta alkaen 50 euroa. Vuosittaisen lääkemaksukaton täytettyä asiakas joutuu kuitenkin maksamaan omavastuuosuuden, joka vuonna 2016 on 2,5 euroa/lääke/ostoskerta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksujen enimmäismäärät nousevat noin 30 prosenttia, joka on korotuksena iso.

Korotukset ovat kohtuuttomia osalle väestöä. On myös ymmärrettävä, ettei moni ikäihminen tiedä maksukatosta. Terveyspalvelujen käyttäjän on itse seurattava maksukaton täyttymistä, säilytettävä alkuperäiset maksukuitit ja huolehdittava, ettei maksukaton täytettyä maksuja peritä.   Tämän lisäksi erityisesti moni ikäihminen ei tiedä toimeentulotuesta, jossa huomioidaan menona terveydenhuollon menot. Nämä yhdessä vaikuttavat siihen, että jo nyt osa ikäihmisistä jättää ostamatta tarvitsemansa lääkkeet tai jättää menemättä ehdottoman tärkeään hoitoon.   Kukaan ei halua sairastaa omasta halustaan. Inhimillinen taakka on jo riittävän raskas, onkin täysin kohtuutonta vaikeuttaa vaikeasti sairaiden ja paljon sairastavien ihmisten elämäntilannetta entisestään.

Tuloperusteisella, yhtenäisellä maksukatolla (terveydenhuollon palveluissa ja lääkeissä) tuetaan kaikkien paljon sairastavien taloudellista tilannetta. Toimenpiteellä myös poistetaan päällekkäistä byrokratiaa henkilöstömenoineen, joka syntyy tällä hetkellä vähävaraisen joutuessa turvautumaan toimeentulotukeen. Muutos myös inhimillistää sairastavan tilannetta, sillä voimavaroja säästyisi taloudellisen huolen ja byrokraattisen paperin pyörityksen vähetessä.

Adressin alullepanijat:

Sirpa Pursiainen                                                       Antero Laukkanen

Sosiaali- ja terveysalan opettaja, YTM                      Kansanedustaja

Tampere, 040-7370307                                            Espoo, 09 432 3084