Turvallinen koulutie Parkumäen oppilaille!

Haukiputaan läheisyydessä sijaitseva Parkumäen kyläkoulu (1.-4.lk) on hallinnollisesti osa Martinniemen koulua. 3.-4. luokan oppilailla opetus on yhtenä päivänä viikossa Martinniemessä, ja viidennestä luokasta lähtien oppilaat siirtyvät kokonaan opiskelemaan Martinniemen kouluun, johon matka suurimmalla osalla oppilaista on vähintään 4 km. Ennen Ouluun liittymistä Haukiputaan kunta on myöntänyt näille oppilaille koulumatkaetuuden vähintään talvikuukausiksi koulutien vaarallisuuden vuoksi. Matkaan sisältyy noin kolmen kilometrin osuus Putaankyläntiellä, josta puuttuu kevyenliikenteen väylä, ja jossa piennaraluetta ei käytännössä ole lainkaan, eli jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat kulkemaan ajoradalla. Talviolosuhteet tekevät tiellä liikkumisesta vielä vaarallisempaa. Tie on kapea ja sillä liikennöi henkilöautojen lisäksi säännöllisesti myös linja-autoja sekä muuta raskasta liikennettä.

Aiemmin tälle vuodelle myönnetty koulumatkaetuus on nyt peruttu kaikilta 5.-6. luokan oppilailta, joiden koulumatkan pituus on alle 5km. 3.-4. luokan oppilaillekin kuljetus on luvattu enää täksi talveksi. Matkan turvallisuuden arvioinnissa on käytetty ainoastaan Koululiitu-ohjelmaa, eikä tien turvallisuutta ole arvioitu paikan päällä. Ohjelman kehittäjän Ramboll Finland Oy:n edustajan Teemu Kinnusen mukaan Koululiitu ei ota huomioon kaikkia tiellä vallitsevia olosuhteita, ja siksi se on kehitetty ainoastaan apuvälineeksi koulutien vaarallisuuden arviointiin. Kinnunen painottaa, ettei päätöksiä koulukyydin myöntämisestä tule tehdä pelkästään ohjelman perusteella, vaan olosuhteet pitäisi aina tarkistaa paikan päällä. (Yle-uutiset 3.12.2012)

Putaankyläntien nopeusrajoitus on 50 km/h. ELY-keskuksen mukaan tienvarren asukkailta tulee runsaasti palautetta ylinopeuksista, toistuvista ulosajoista ja täten lasten koulumatkan turvattomuudesta. ELY-keskuksen kesällä 2013 teettämän nopeusmittauksen mukaan ylinopeutta ajoi 82% autoilijoista, ja suurin mitattu nopeus oli 168 km/h. Yhteenvetona mittaustuloksista ELY-keskus totesi, että mittauskohteessa ajetaan pääsääntöisesti ylinopeutta kaikkina vuorokauden aikoina, ja että huomattavia ylinopeuksia ajetaan myös paljon.

Putaankyläntien liikenneturvallisuutta vuonna 2010 arvioineen asiantuntijatyöryhmän suosituksena on jo tuolloin ollut kevyen liikenteen väylän sekä hidasteiden rakentaminen. Koska toimenpiteitä ei kuitenkaan ole tehty, vaadimme, että Oulun kaupunki turvaa lastemme koulumatkan myöntämällä kuljetusetuuden aiempien vuosien tapaan.