Tytyrin koulun oppilailla oikeus terveelliseen sisäilmaan

1960-luvulla rakennettua Lohjan Tytyrin koulua on viime vuosikymmenten aikana korjattu/peruskorjattu muutamaan otteeseen. Viimeisinä vuosina koulussa on ollut haasteita sisäilman kanssa. Tytyrin oppilaiden vanhemmat ovat esittäneet suuren huolensa lastensa terveyden puolesta.

Lohjan kaupungin tilatoimen tehtävänä on taata oppilaille terveellinen oppimisympäristö. Sivistystoimen käynnistämän tarveselvitystyön on tarkoitus selvittää Tytyrin koulun korjaus-/uudisrakentamistarve. Laadukkaan tarveselvitystyön saamiseksi, tulee tehdä perusteellinen kuntoarvio koulurakennuksesta. Kuntoarviossa tulee tutkia koulukiinteistön rakenteet perusteellisesti. Tämä työ olisi hyvä tehdä kesän aikana, ettei oppilaiden/koulun henkilökunnan tarvitse työskennellä remontin keskellä. Koko prosessi tulee olemaan monivaiheinen ja pitkä, todennäköisesti vuosien projekti. Vanhemmat ovat erittäin huolestuneita siitä, minkälaiseen ympäristöön oppilaat palaavat syksyllä.

Tytyrin koulun oppilaiden/henkilökunnan terveydellä ei ole aikaa odottaa vuosia. Selvästi osa oppilaista reagoi jo vahvasti sisäilmaongelmiin. Terveelliset työskentelytilat väistötiloissa tulee taata oppilaille/koulun henkilökunnalle ennen kuin tilanne pahenee entisestään. Jokainen oppilas on oikeutettu terveelliseen sisäilmaan. Tämän takaamiseksi väistötilojen käyttöönotosta tulee päättää ensi tilassa, jotta oppilailla on mahdollisuus palata terveellisiin tiloihin syksyllä.

Tytyrin vanhempainyhdistys kerää nimiä Tytyrin oppilaiden ja koulun henkilökunnan puolesta, jotta heillä on oikeus terveelliseen sisäilmaan Tytyrin koulussa. Allekirjoittamalla tämän adressin, olet mukana vaikuttamassa. Tytyrin vanhempainyhdistys tulee luovuttamaan adressin Lohjan kaupungin opetus- ja kasvatuslautakunnalle toukokuussa.

Adressi on avoinna maanantaihin 4.5.2015 asti.

Terveisin

Tytyrin vanhempainyhdistys