Uimaharjun yhtenäiskoulun säilyttämisen puolesta

Me allekirjoittaneet vaadimme, että yhtenäinen perusopetus säilytetään Uimaharjussa.

Kolmea koulua uhkaa lakkautus Joensuussa. Koulutuslautakunta hyväksyi torstaina 17.6.2010 tuottavuusohjelman, jonka mukaan kolme joensuulaista koulua sulkevat ovensa vuonna 2012. Näiden koulujen joukossa on myös Uimaharjun yläkoulu. Koulujen lakkauttaminen toisi kaupungille säästöjä arviolta 200 000 euroa. Mikä on sitten Uimaharjun yläkoulun laskettu osuus säästöistä, jos huomioidaan oppilaiden kuljetuskulut ja Enossa tehtävät laajennukset?

Uimaharjun taajamayhdistys jätti koulutuslautakunnalle vetoomuksen Uimaharjun yläkoulun lakkauttamista vastaan. Uimaharjusta 60-70 oppilasta joutuisi kuljetuksen piiriin, pisimmillään koulumatkaa Enoon kertyisi reilut 30 kilometriä. Uusi tuottavuusohjelma menee Joensuun kaupunginhallituksen käsittelyyn elokuussa. Jokaisen koulun lakkauttamisesta on vielä päätettävä erikseen virallisten kuulemisten jälkeen ensi vuoden puolella.

Ajatusta yhtenäisestä perusopetuksesta alettiin kehitellä Uimaharjussa jo ennen 1990-luvun puoltaväliä. Kun yhtenäinen perusopetus käynnistettiin Uimaharjussa 1998, ei lainsäädäntökään ollut vielä valmiina asialle. Uimaharjussa oltiin siis etuajassa! Nyt tätä yhtenäisen perusopetuksen eteen tehtyä laajamittaista kehitystyötä ollaan heittämässä hukkaan.

Meille uimaharjulaisille on tärkeää, että taajamassamme toimii yhtenäinen peruskoulu esiopetuksesta yhdeksänteen luokkaan asti. Uimaharju on Joensuun reuna-alueella oleva teollisuustaajama, jossa toimii maailmanlaajuinen yritys Stora Enso Enocell ja kasvava sahateollisuus. Taajamassa toimii lähes 100 pk-sektorin yritystä, joista osa on suoraan riippuvainen asukasmäärästä ja lapsiperheistä. Lakkauttamispäätös heikentäisi myös näiden yrittäjien toimintaa ja pahimmillaan lopettaisi yritystoiminnan.

Moniko lapsiperhe haluaa muuttaa taajamaan ja hankkia asunnon, jossa ei ole yläkoulua? Joensuun kaupungin koulutuslautakunta vaikuttaa suoraan päätöksillään Uimaharjun väestörakenteeseen ja yritystoimintaan.

Me uimaharjulaiset ja allekirjoittaneet haluamme säilyttää yhtenäisen perusopetuksen Uimaharjussa.

Uimaharjun taajamayhdistyksen puolesta

Satu Kuivalainen, puheenjohtaja        Mika Norppa, sihteeri