EI VENEIDEN KULJETUSVÄYLÄÄ PISPALAN UITTOTUNNELIIN

Ei veneiden kuljetusta Pispalan uittotunnelin kautta

Pispalan uittotunneliin aiotaan rakentaa 300 metriä pitkä ja neljä metriä leveä veneiden kuljetusreitti arvokkaaseen rantalehtoon. Alue kuuluu Tampereen arvokkaisiin luontokohteisiin ja viheralueisiin. Siellä elää muun muassa useita eri lintulajeja ja se on tunnettu lintujen jatkuvasta laulusta. Alueella on tavattu esimerkiksi uhanalainen pikkutikka Siellä on myös harvinaisia kasvilajeja. Alue on aktiivisessa virkistyskäytössä ympäri vuoden. Vieressä on myös uimaranta, joka täyttyy veden- ja auringonpalvojista aina kelin niin salliessa. Lapset ja nuoret käyttävät luontoa ja aluetta ahkerasti.

Nyt suunnitteilla oleva kuljetusreitti tarkoittaisi käytännössä sitä, että traktori vetäisi venetraileria neljä metriä leveää asfalttibetonitietä pitkin kahden kävely- ja pyöräilytien yli sekä rannan kevyen liikenteen väylän yli. Väylä kulkee myös virallisen leikkipuiston vierestä ja sen lisäksi lapsia liikkuu alueella runsaasti. Veneenkuljetustraileri joutuu myös kääntymään tällä väylällä. Se on siis merkittävä turvallisuusriski kaikille alueella liikkuville ja se tuo käytännössä autoliikenteen puistoalueelle.

Tämän luonnontilassa olevan kauniin ja rikkaan luonnon tuhoaminen on turhaa, sillä veneiden kuljetus on täysin mahdollista maanteitä pitkin, niin se nykyäänkin hoidetaan. Väylän rakentaminen ja ylläpitäminen maksaa lisäksi kohtuuttoman paljon.

Allekirjoitathan adressin ja autat meitä säilyttämään luonnontilaisen rantalehdon eläimille ja ihmisille! Kiitoksia tuestasi!

Tässä linkki Hyhkyn kyläyhdistyksen sivuille, jossa lisää infoa asiasta ja haitoista:

www.mansetori.fi/hyhky

Alla vielä luettavissa Tampereen kaupungin suunnitelma väylästä:

Pispalan uittotunnelin väyläsuunnitelma nähtävillä

Tampereen Pispalan uittotunneliin aiotun veneiden kuljetusreitin väyläsuunnitelma on nähtävillä 15. kesäkuuta 2009 saakka Palvelupiste Frenckellissä ja internetissä kaupungin sivuilla osoitteessa www.tampere.fi/liikennejakadut/katusuunnitelmat.html

Uusi veneiden kuljetusreitti kulkisi Santalahdesta Ala-Pispalan ja Hyhkyn puolelle. Nähtävillä on tunnelin kummankin pään väyläsuunnitelmat. Tarkoituksena olisi kuljettaa veneitä traktorivetoisella trailerilla Pyhäjärven ja Näsijärven välillä. Tunnelin kautta kulkisi kesäkuukausina arviolta kaksi venettä vuorokaudessa.

Pelkästään veneiden kuljetukseen avattavan tunnelin pituus on 280 metriä. Kokonaisuudessaan kuljetusväylän pituus olisi 580 metriä. Tunneliosuudella väylä olisi kolme metriä leveä ja maan pinnalla neljä metriä leveä. Väylä päällystettäisiin asvalttibetonilla ja -murskeella.

Väyläsuunnitelma tulee nähtävillä olon jälkeen yhdyskuntalautakunnan käsiteltäväksi. Väylän kustannusarvio on noin 50 000 euroa. Hanke toteutettaisiin vaiheittain tämän ja ensi vuoden aikana.

Nina Kujansivu, Hyhkyn kyläyhdistys ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään