Uudenkaupungin musiikkiluokkatoiminta on säilytettävä!

Koulut ovat kautta Suomen olleet armottoman karsinnan kohteena pari vuosikymmentä. Eikä loppua näy. Ei Uudessakaupungissakaan.

Kulukirvesvetää Uudessakaupungissa viimeisetkin "löysät" pois, jos ei muuten niin juustohöylämallilla pois.

Kirveen - tai pikemminkin jyrän - alle on jälleen kerran menossa musiikkiluokkatoiminta, jonka lopettamisella kuvitellaan säästettävän koko nykyinen kouluverkko.

Tämä ei pidä kutiansa. Musiikkiluokalla opettaa normaalipalkkainen opettaja eikä homma maksa sen enempää kuin tavallisen luokan pyörittäminen. Lisäksi resurssit musiikkiluokkatoimintaan ovat kaikki olemassa: on opettajia, musikaalisia oppilaita, soittimia ja soittopelejä ja kysyntää musiikkiluokkien esiintyjille. Hakeminen musiikkiluokille on vapaaehtoista ja hakijoita on ollut vuosittain lähes jokaisesta koulusta.

Musiikkiluokka tarjoaa lapsille yhdessä olemisen kokemuksia ja tekemisen taitoa normaalikoulukokemuksen lisäksi. Lisäksi toiminta mahdollistaa esiintymisryhmiä seurakunnalle, kouluille ja muille kiinnostuneille.

Musiikkiluokalle haetaan taitojen ja ominaisuuksien, ei lompakon eikä oppiarvon perusteella. Ns. pärstäkerroin tai raha ei auta pyrkimisessä. Musiikkiluokkalaiset tulevat ihan kaikenlaisista perheistä - on hyvä muistaa, että musiikkiluokka on ollut monille syrjäytymisvaarassa oleville apu, kun muu koulumotivaatio on hukassa.

Millainen on uusikaupunkilainen kouluimago jatkossa jos kulukirves lopettaa musiikkiluokkatoiminnan? Tavallisia luokkia minimituntimäärillä toteutettuina. Tämä ei ainakaan uusia asukkaita houkuta, koska minimin voi tarjota mikä tahansa Suomen kunta

Me allekirjoittaneet vetoamme monipuolisen opetuksen ja musiikkiluokkatoiminnan säilyttämisen puolesta.

Esa Kerkola (Uudenkaupungin musiikkiluokkien kannatusyhdistys ry)    Ota yhteyttä adressin tekijään