Ravitsevampaa kasvisruokaa Unicafelle

Hyvä Unicafen johto,

lounas on monelle opiskelijalle päivän tärkein ateria. Sen tulisi olla ravitseva ja monipuolinen. On positiivista, että eri ruokavalioiden olemassaolo on huomioitu tarjonnassanne, mutta kaikkien ateriavaihtoehtojen ravintoarvoihin ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota.

Ravitsevan kasvisruoan valmistaminen ei ole budjetti- vaan tahtokysymys. Esimerkiksi proteiinipitoisia mutta edullisia papuja, linssejä ja soijarouhetta löytyy monen opiskelijan kotikeittiöstä. Yksi Unicafen annos maksaa reilu neljä euroa, ja tällä summalla on mahdollista valmistaa nykyistä laadukkaampaa kasvisruokaa.

Ruokavalio on sitä monipuolisempi, mitä useammasta ruokaympyrän lohkosta se sisältää aineksia. Tasapainoisuus saavutetaan valitsemalla ruokavalioon ruoka-aineita, jotka sisältävät energiamäärään nähden runsaasti suojaravintoaineita kuten kivennäisaineita, vitamiineja, proteiineja ja ravintokuituja. Olemme huolissamme etenkin kasvisruokienne proteiinipitoisuudesta ja vegaanien kohdalla riittävästä D- ja B12-vitamiinien saannista. Nykyisellään kasvisruoat koostuvat pääosin hiilihydraateista. Vegaanisen vaihtoehdon ravintoarvo on usein vielä tavallistakin kasvisruokaa heikompi. Toivomme lisäksi, että myös vegaanisen ruoan ravintosisällöt olisivat ruokalistassa esillä.

Usein edellisen päivän kasvispääruokaa on tarjolla lisäkkeenä, mikä osoittanee sen paikan ravintoympyrässä. Kuusikymmenkiloisen henkilön tulisi saada noin 50 grammaa proteiinia päivässä, mikä on 10-20% päivän energian tarpeesta. Jos kasvisruoka koostuu pääosin perunasta, pastasta tai couscousista, tarve ei täyty. Esimerkiksi tattari tai linssit olisivat terveellisempiä vaihtoehtoja ainaiselle vehnälle. Ellei pääruoka itsessään sisällä proteiinia, on kasvissyöjän saatava sitä salaattipöydän valikoimasta, kuten pavuista tai linsseistä.

Ravintoaineiden monipuolisuuden lisäksi haluaisimme teidän kiinnittävän huomiota ruoan yleiseen laatuun. Kuten keittiömestari Henri Alen kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidesivulla 29.1.2010, lisäaineilla kyllästettyjä eineksiä ei pitäisi kutsua ruoaksi. Teollisesti valmistettujen ruokien osuus ruokalistan kasvisvaihtoehdoista on kohtuuttoman suuri. Einekset, kuten kasvispyörykät –ja pihvit, sisältävät runsaasti lisäaineita ja ovat usein uppopaistettuja.

Yksinomaan kasvikunnan tuotteista koostuva ruokavalio on mahdollista rakentaa ravitsemuksellisesti täysipainoiseksi. Toivomme tukeanne kasvisruokavaliolle, joka on parhaimmillaan sekaruokavaliota terveellisempi, edullisempi ja ekologisesti kestävämpi vaihtoehto.

Ystävällisesti,

Saija Räsänen, viestinnän opiskelija