Unna Junná- mánáidprogramma bealis! Unna Junnan puolesta!

Suomessa saamenkielisiä lasten tv-ohjelmia on yksi, Unna Junná. Ohjelma on tärkeä pala saamenkieltä ja kulttuuria lapsille, joilla ei muita omankielisiä ohjelmia ole. Ohjelma on tärkeä sekä saamelaisalueen että saamelaisalueen ulkopuolella asuville lapsille. Erityisesti se sitoo lapset omaan kulttuuriinsa. Ohjelma myös siirtää kulttuuritietoutta kaikille ohjelmaa seuraaville lapsille.

"Saamelaislapset olivat pitkään odottaneet omankielisten tv-ohjelmien alkamista. Odotus palkittiin, kun Yleisradio ja Ruotsin televisio aloittivat yhteistuotantona tehtyjen ohjelmien lähetykset syyskuussa 2007.

Unna Junná -ohjelmasarjaa toimittivat aiemmin YLE Saamen Radio ja SVT-Sápmi yhteistyössä, mutta kahden viime vuoden ajan ohjelmaa on tuottanut YLE Saamen Radio itsenäisesti.

Lapset ovat tiiviisti mukana ohjelman teossa ja studiona on koko laaja Saamenmaa

Unna Junnássa tavataan lapsia eri puolilta Saamenmaata heidän omassa ympäristössään ja tutustutaan myös kaupungissa asuvien saamelaislasten elämään. Unna Junnássa leikitään, vitsaillaan ja käsitellään  monenlaisia teemoja ja ilmiöitä.

Unna Junná kertoo saamelaislasten maailmasta lasten omalla kielellä. Teemat vaihtelevat lauluista ja leikeistä saamelaisiin eläintarinoihin ja Saamenmaan luontokuviin.

Nyt ohjelma ei jatku vakituisesti, vaan puoli vuotta kerrallaan! Me allekirjoittaneet tahdomme Unna Junnan pysyvän televisiossa, sekä ohjelman tuottamiseen pysyvän rahoituksen!